Als ik een portret zou mogen schilderen van de planeet waarop ik hier nu leef, en waarop mijn zoon is geboren, dan zou dat er ongeveer zo uitzien:
In een enorm uitgestrekt en majestueus landschap zie je een grote menigte mensen staan. Dik, dun, lang, kort, grijs, bruin, blond, veelal wat ouder. Wat ze met elkaar verbindt is in welke richting ze kijken. In plaats van hun ogen te wenden naar de verre horizon – dat wat aan de andere kant van de spreekwoordelijke bergen ligt – staan ze er met hun rug naartoe. Ze kijken recht in de ogen van de toeschouwer van het schilderij. Onder in het doek, in de richting waar de menigte naar kijkt, komt een warme lichte gloed vandaan. Een gloed die een oogverblindende en onweerstaanbare aantrekkingskracht op de menigte uitoefent. Dit staat in schril contrast met de horizon waar men zich van heeft afgekeerd. Deze is duister, grimmig. Als een naderend onheil dat maar beter kan worden genegeerd.
Als ik het schilderij een naam zou geven, dan was het 'planeet Retrotopia'. De plek waar men de toekomst heeft ingeruild voor het onvoltooide verleden. In Retrotopia worden drie dingen héél belangrijk geacht: zekerheid, geborgenheid en thuisgevoel. En daar moet een hoop voor wijken.
De term komt van de Poolse socioloog Zygmunt Bauman. Net voor zijn dood, in 2017, verscheen zijn boek Retrotopia – met het oog op de Europese opkomst van rechts-conservatieve krachten – en stond op de kaft:
'Hoewel we ons vertrouwen in utopieën van alle kleuren hebben verloren, is de menselijke aspiratie die deze visie zo overtuigend maakte nooit gestorven. In plaats daarvan komt deze vandaag opnieuw naar voren als een visie die niet op de toekomst gericht is, maar op het verleden, niet op een wereld in wording, maar op een verlaten en ondood verleden dat we retrotopia zouden kunnen noemen.'
En daaraan toegevoegd:
'Trouw aan de utopische geest ontleent retrotopia haar stimulans aan de drang om de tekortkomingen van de huidige menselijke toestand recht te zetten, maar nu door de mislukte en vergeten mogelijkheden uit het verleden te doen herrijzen. Verbeelde aspecten van het verleden, echte of vermeende, dienen vandaag als de belangrijkste mijlpalen voor het tekenen van de routekaart naar een betere wereld. Omdat ze alle vertrouwen hebben verloren in het idee om een alternatieve samenleving voor de toekomst te bouwen, wenden velen zich tot de grote ideeën uit het verleden, begraven maar nog niet dood.'
Tekst loopt door onder de afbeelding.