De laatste voorstelling Op de barricade van het hart heeft ze voorlopig gespeeld, schrijver en theatermaker Elfie Tromp barst intussen uit het witte Victoriaanse zwangerschapskorset dat ze op het podium draagt. “Ik vond het mooi dat je iemand uit het keurslijf ziet spatten, letterlijk, omdat ik steeds dikker werd,” vertelt ze. “We kozen voor wit omdat dat de kleur is van een protestbord en van het feminisme.” En zo staat het korset symbool voor de hele voorstelling, waarin Tromp zich in protestliederen en scènes kwaad maakt om de structuren die vrouwen nog altijd onderdrukken, maar ook op zoek gaat naar tederheid en liefde.
Schrijver en theatermaker Elfie Tromp kwam met gebalde vuistjes ter wereld. Woede drijft haar nog altijd, want er is genoeg onrecht om zich kwaad om te maken. In haar theatershow 'Op de barricade van het hart' onderzoekt ze waar haar woede vandaankomt en waarom het voor vrouwen zo moeilijk is om boos te zijn. We spreken haar over de kracht van woede en wat haar, nu ze hoogzwanger is van een dochter, zo raakt in het boek 'Al die liefde en woede, een memoir over moeder worden' van Ianthe Mosselman.
In de voorstelling zeg je dat vrouwen veel woede onderdrukken en die massaal weg liggen te puffen tijdens yoga. Waarom denk je dat dat zo is?
“Omdat er geen uitlaatkleppen zijn en het niet geaccepteerd wordt als een vrouw zegt: ‘Ik ben kwaad, wat de fuck flik je me nou?’. Of tegen haar eerste seksuele partner zegt: ‘Hallo, je doet me pijn’, omdat dat zogenaamd bij de ontmaagding hoort. Mannen mogelijk schaamtelozer boos zijn. Dan is het, ‘hij spreekt uit emotie’ of ‘hij is daadkrachtig’, terwijl we bij een vrouw al snel zeggen ‘wie denkt ze wel dat ze is’ of ‘ze is hysterisch’.”
Hebben die yogavrouwen wel door dat ze eigenlijk boos zijn?
“Ik denk dat veel woede zich uit in psychosomatische klachten, zo uitte zich het tenminste bij mij en ik zie dat ook bij vrouwen om me heen. Zelf had ik last van een slecht werkende schildklier, maar denk ook aan slecht slapen of pijn in je gewrichten. Allemaal klachten waar je wel mee kunt leven, maar die best wel irritant zijn. Dan krijg je te horen dat je moet leren ontspannen. Terwijl het helemaal niet gek is om ziek te zijn in een gestoorde wereld. Of zoals Kurt Vonnegut het zei: we kunnen het wel over geestelijke gezondheid hebben, maar dat bestaat niet in een wereld die doorgedraaid is [‘A sane person to an insane society must appear insane’, red.].”
Wat zou je dan moeten doen, in plaats van ontspannen?
“Actievoeren! Samenkomen, het erover hebben, schaamte opheffen. Dat is de eerste stap, het gevoel van persoonlijk falen wegnemen. Want je wordt altijd gevormd door het weefsel van de tijd en het weefsel van de maatschappij, of je dat nou wilt of niet. Als je die structuren ziet, kun je je afvragen: kan ik deze structuur voor me laten werken, of moet die veranderen en wat is daarvoor nodig?”
Elfie Tromp (1985) is schrijver, theatermaker en performer. Ze is stadsdichter van Rotterdam, theatermaker in huis bij theater Walhalla, Druktemaker bij de NieuwsBV op Radio 1 en ze presenteerde Nooit Meer Slapen. Van haar hand verschenen verschillende dichtbundels en drie romans, waaronder Pietà (2021). Momenteel speelt ze de theatervoorstelling Op de barricade van het hart (na haar zwangerschapsverlof gaat de tour verder, meer informatie is te vinden op haar website of in haar nieuwsbrief).
In de voorstelling geef je je woede vorm in muziek, waaronder veel protestliedjes. Hoe hebben protestliederen jou geïnspireerd?
“Ik zing graag en wilde dat voor deze voorstelling verder ontwikkelen. Toen kwam ik allemaal parels van liedjes tegen van totaal vergeten protestzangers, zoals Coby Schreijer, die een belangrijke rol heeft gespeeld in de vrouwenbeweging en als eerste zong over gelijke betaling, menstruatie en de menopauze. Zij zag er een beetje uit als een mollige moeke met een praktisch kapsel, dus in de voorstelling vraag ik: was zij gewoon niet sexy genoeg om te onthouden? Maar ook anderen worden lang niet genoeg onthouden, zoals Bram Vermeulen van Neerlands Hoop die prachtige anti-oorlogsliedjes heeft geschreven. Ik wilde die protestliedjes afstoffen en naar deze tijd brengen om te laten zien dat we niet alleen staan. Er staat nu een enorme protestgeneratie op, waar ik heel blij van word, maar die moet zich ook onderwijzen en realiseren in welke traditie ze staat en wie haar voorging.”
Hoe ben je die liedjes zelf op het spoor gekomen?
“Via via vooral. Een grote rol heeft het boek van Laurens Ham gespeeld, Op de vuist (2020), een vuistdik naslagwerk, maar heel toegankelijk geschreven. Ik heb daar echt met plezier in zitten lezen.”
Je hebt in aanloop naar de voorstelling ook een podcastreeks gemaakt over protestmuziek, waarin Laurens Ham te gast was, maar ook verschillende muzikanten, van Theo Nijland tot Hang Youth.
“Ik heb met verschillende zangers en muzikanten nieuwe protestliedjes geschreven voor deze tijd, met Hang Youth heb ik bijvoorbeeld twee nummers gemaakt die ook in de voorstelling zitten. Het was heel leuk om in de podcast een kijkje te krijgen in de keuken bij anderen, want iedereen heeft een ander maakproces. Aan Eva van Manen, die over dezelfde thema’s zingt als ik, vroeg ik bijvoorbeeld hoe ze ervoor zorgt dat mensen naar haar toe buigen als ze zingt, in plaats van een beetje terugschrikken, zoals ze bij mij doen, omdat ik fel overkom. Ze dacht even na en zei: ‘het geheim van zacht zingen is dat je gewoon niet hard zingt’. Wauw, dacht ik, ik zing nooit zacht, maar altijd uit volle borst. Dus heb ik een nummer gemaakt, ‘Vonken het leven’, dat ik heel zacht zing, heel klein. De tekst is best heftig, ‘zet de fik in wat je stoort, zet de fik in hoe het hoort’, maar iedereen is helemaal mee. Inderdaad, de fik erin!”
Dat is wel een contrast met je nummer ‘Zonder pedofielen geen popmuziek’, over muzikanten en hun voorkeur voor jonge meisjes, dat je inderdaad uit volle borst zingt.
“Ja, zeker! Dat nummer heb ik als eerste uitgebracht omdat ik weet hoe de media werken: die zijn traumageil. ‘Heb je iets naars meegemaakt, wil je vertellen hoe naar het was?’ Als ik aandacht wil voor deze voorstelling, moet ik met de billen bloot, dacht ik."
"In de voorstelling vertel ik over hoe ik verliefd ben geworden op een oudere man en hij op mij. Tenminste, ik heb het liefde genoemd totdat ik zelf dertig werd – hij was dertig en ik veertien toen het begon. Toen ik zijn brieven teruglas dacht ik: oh, wij kenden woorden als grooming, machtsverhoudingen en metoo toen nog helemaal niet, twintig jaar geleden. We hadden alleen het geromantiseerde beeld van Elvis Presly met Priscilla of André Hazes met Rachel, die allebei vijftien waren. In veel liedjes worden scheve machtsverhoudingen bezongen en de vrouwelijke maagd centraal gesteld. Dat heeft me echt gevormd, mijn denken en mijn rol in de liefde. Om dat narratief van mij te maken, moest ik erover zingen.”
Je wilde het verhaal dus zelf ook graag kwijt?
“Ja, zeker. Het was tijd om het los te laten. Het voelt ook heel actueel omdat ik moeder word en er een meisje aankomt. Aanvankelijk moest ik daar om huilen; ik ben super blij en vind het leuk dat het meisje wordt, maar dacht ook, het was in deze wereld zo veel makkelijker geweest als het een jongen was geweest.”
Je zegt ergens dat je met gebalde vuistjes ter wereld bent gekomen. Wil je je dochter ook die woede meegeven, of hoop je juist dat ze die minder nodig zal hebben?
“Ik hoop dat zij de woede mag omarmen en er niet om wordt afgekeurd. Woede is heel belangrijk, want het houdt je veilig en laat zien waar je persoonlijke grenzen liggen. We fetisheren positieve gevoelens in onze maatschappij, zoals liefde en harmonie. Wat ik haar hoop te geven, en de mensen die de voorstelling zien, is een gebruiksaanwijzing hoe je woede te gebruiken zonder dat je zelf opbrandt. Hoe je woede aan te kijken en toch gelukkig te zijn.”
Het antwoord op de belangrijkste vraag van de voorstelling, of je wel gelukkig kunt zijn als je zo woedend bent, is dus: ja.
“Ja, gelukkig kan dat. Liefde en woede gaan hand in hand.”
Dat zit in de titel van het boek dat je aanraadt, 'Al die liefde en woede' van Ianthe Mosselman, een memoir over moeder worden. Wat raakt je zo in dat boek?
“Mosselman wordt moeder en erkent dan pas dat ze een vrij woedend persoon is. Ze gaat analyseren waar haar woede vandaankomt en merkt dat ze zich niet meer kan schikken in het gewenste meisjesbeeld van de femme fatale, het lieve meisjes of de harde werker. Omdat zij en haar kind ruimte innemen, die kinderwagen gewoon onhandig is. En omdat ze ziet dat ze meer moet inleveren dan haar partner, harder moet werken, omdat de zorg niet collectief gedragen wordt in Nederland. Dat waren zulke fijne inzichten, natuurlijk ben je daar boos over! Ik denk dat veel moeders dit herkennen, maar het internaliseren als een schuldgevoel en proberen om een nog betere moeder te zijn. Terwijl het juist gaat om acceptatie: ik ga falen.”
Onder vrienden van HUMAN verloten we vijf exemplaren van Al die liefde en woede van Ianthe Mosselman. Reageer vóór 18 mei 2023 om kans te maken via deze link.
Op 20 april 2023 treedt Elfie Tromp op tijdens de Anger Issues Night van Brainwash Festival in RADION in Amsterdam. Kijk voor meer informatie op brainwashfestival.nl.
Vanaf september speelt ze verder met haar show. Bezoek haar website of schrijf je in voor haar nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.
Houd brainwash.nl deze week in de gaten voor meer woede.