“Ik begon te trillen toen ik het las,” blikt Anastasiia Liubchenko terug op 24 februari 2022, de dag van Russische inval in Oekraïne. Al een week lang probeerde ze haar familie en vrienden in Kyiv ervan te overtuigen dat ze plannen moesten maken om te vluchten, maar ze maakten geen haast. “Zoiets geks zal niet gebeuren, we leven in een nieuwe tijd, zeiden ze.” Het tegendeel bleek waar.
Liubchenko was in paniek van het nieuws, maar vastbesloten om haar voorstelling Thuis te spelen, een vrolijk, kleurrijk verhaal over een meisje dat een huis zoekt, gebaseerd op de donkere vluchtervaring van haar moeder. “Mijn moeder had haar appartement in Kyiv verkocht om een huis op de Krim te kunnen kopen. Ze woonde er al drie jaar en wilde er later haar pensioen doorbrengen, aan zee.” Maar de Krim werd in 2014 geannexeerd door Rusland en haar moeder moest vluchten. In Kyiv had ze niks meer, een sociaal vangnet was er niet. Daarom besloot ze asiel aan te vragen in Polen, iets dichterbij haar dochter, die in Nederland op de Theaterschool zat. “Het meisje in de voorstelling vindt een huisje, maar toch mist er iets: bezoek. Net zoals bij mijn moeder, eigenlijk.”