Miserere - Gregorio Allegri
Wat het je brengt om op te groeien met het mystieke, is dat er een grens is aan de begrijpelijkheid. Niet alles is te begrijpen, kwantificeren, objectiveren, te meten. Juist datgene wat ontsnapt aan het objectiveerbare, is misschien wel belangrijker. Alles wat we kunnen uitdrukken in woorden, is expliciet en dat bepaalt ons. Maar datgene wat er onder ligt, en we niet kunnen uitdrukken, is prominenter. Dat kunnen wij geen plek geven. De rol van het niet expliciteerbare, ofwel het impliciete, is veel bepalender dan we willen toegeven. De betekenis van het mystieke is dat je dat van jongs af aan beseft. In je kijk op de wereld, de metafysica die je opbouwt, heb je daar ook respect voor. Dat maakt het makkelijker om te leven, want ik hoef niet alles te begrijpen. Ik weet dat er onbegrijpelijkheid is, maar ik hoef het niet te weten. De Angelsaksische filosofie dicteert dat alles helder, transparant en bekend moet zijn. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Ga eens naar een kathedraal en laat de kleuren neerdalen, de zonnestralen die door het glas in lood naar binnen komen, of luister eens naar klassieke muziek. Het leert je buiten hokjes denken, maar het geeft ook bescheidenheid en rust. Niet alles is kwantificeerbaar en expliciteerbaar, dus je hoeft dat ook niet na te jagen. Het leert je een zeker respect voor datgene wat je niet begrijpt. Iets objectiveren heeft ook iets desacraliserends in zich. Als je naar een voetbalwedstrijd kijkt, zonder dat je de regels kent, kun je gevangen worden door een mystiek. De eindeloze commentaren van mannen die denken iets over het spel te weten, desacraliseren het spel, door dingen te zeggen die je helemaal niet wilt horen. Het expliciete kan een beleving in de weg staan.
Het is interessant dat we in een tijd leven waarin we alles expliciet willen maken, maar dat we vanuit een hoekje aan de achterzijde hunkeren naar een beleving die ontsnapt aan explicitering. Juist in de psychiatrie is het belangrijk om deze attitude ten overstaande van het onbegrijpelijke te hebben, omdat 80 procent van wat zich afspeelt in de psychiatrie onbegrijpelijk is. Je hebt respect nodig voor het onbegrijpelijke, in de dubbele betekenis. Enerzijds omdat je niet begrijpt wat er met een ander aan de hand is, zoals wanneer een waanzinnige die mij verhalen vertelt, die niet voor begrijpelijkheid vatbaar zijn, maar waar ik wel met een vorm van empathie naar luister. En de ander vorm is dat wij van het gros van deze stoornissen niet weten hoe ze zich ontwikkelen, wat ze doen, waar ze vandaan komen, wanneer ze eindigen. Dat is volstrekt onbekend gebied. Ik kan me juist door de psychiatrie bewegen, vanwege de acceptatie van deze onbegrijpelijkheid. Anders had ik allang afscheid genomen van dat vak.
Psychiaters willen zoveel mogelijk blootleggen, maar ergens houdt het op. De echte waanzin begint wanneer de begrijpelijkheid ophoudt. Zolang de begrijpelijkheid zich verder ontwikkeld, heb ik in wezen de waanzin in de normaliteit getrokken, want het is begrijpelijk, ik kan het in woorden onderbrengen. Maar dat is niet echte waanzin. De echte waanzin is niet meer toegankelijk, dat is waar het allemaal stopt. Dat is het moment waarop de psychoticus met zijn mes uithaalt en zegt: 'De duivel achtervolgt mij en ik steek je dood.' Nadat je vele keren in overleg hebt gesproken en het ernaar uitziet dat hij zich goed ontwikkelt. De essentiële vorm van onbegrijpelijkheid is de kern van de waanzin. En die kan je alleen vatten als je er niet bang voor bent, en weet dat het bestaat en zal blijven bestaan.
De psychiatrie probeert de waanzin te vangen in het grote DSM handboek, waar inmiddels vierhonderd stoornissen in staan. Sommige mensen geloven dat het mogelijk is om deze helder te beschrijven, alsof het een bijbel of een telefoonboek van de psychiatrie is. Maar zo is het natuurlijk niet, het is niet meer dan een raamwerk. Het zijn vruchteloze pogingen om woorden aan elkaar te koppelen die ons een klein inzicht verschaffen van wat er in een persoon omgaat. Het is noodzakelijk dat we het hebben, anders kunnen we geen wetenschap bedrijven. Het is een belangrijk werk. Maar het is een vluchtig iets, het zegt niets over de kleuren en geuren van het land dat we willen bezoeken, op het moment dat je er werkelijk bent.
De muziek die Damiaan Denys selecteerde voor Brainwash Zomerradio: