Frans de Waal en Dick Swaab in gesprek met moderator Martijn van Calmthout tijdens Brainwash Special (foto: Lisette Zwier).
Is de mens een bijzondere primaat?
Dick Swaab: 'De mens is een bijzondere primaat in zoverre dat we veel extra hersenweefsel hebben, bijna drie keer zo veel als primaten. Het stelt ons in staat creatief te zijn, technologie, communicatie en wetenschap te ontwikkelen. De bouwstenen zijn reeds te vinden in de primaten, maar wij kunnen een aantal dingen veel beter. Niet alleen de positieve dingen die ik net noemde, maar martelen ook.'
Frans de Waal: 'Het extra hersenweefsel levert wel wat op. Vijf jaar geleden werd voorgesteld dat we niet langer naar de grootte van de hersenen en de grootte van het lichaam moesten kijken, maar het aantal neuronen. Iedereen was blij met die oplossing, totdat ontdekt werd dat olifanten drie keer zoveel neuronen hebben als wij. Toen wist men niet meer of dat wel het juiste voorstel was.'
Dick Swaab: 'De olifant en de walvis hebben grotere hersenen dan wij, maar zij hebben ook een groter lichaam. Al die processen moeten bestuurd worden, dus je kunt uitrekenen hoeveel hersencapaciteit daarvoor nodig is. Dan blijft er veel minder extra hersenweefsel over, en daar gaat het om.'
Frans de Waal: 'Vroeger werd altijd gecorrigeerd voor de lichaamsgrootte en ik denk nog steeds dat dat de betere methode is. Maar de mens is uniek vanwege taal, de enige eigenschap die ik erken die complex en bijzonder is, die ik bij andere primaten niet terugzie. Psychologisch en sociaal is de mens niets bijzonders, in dat opzicht zijn wij gewoon primaten. Maar onze intellectuele capaciteit in termen van vermogen tot abstractie, taal en plannen maken, is de mens wel bijzonder. Sommige dieren doen sommige van die dingen ook, maar niet in dezelfde mate.'
Hebben we vrije wil?
Dick Swaab: 'Filosofen zijn een aparte groep. Ze hebben de goede vragen gesteld, maar de antwoorden komen uit andere wetenschappen. Als je als discipline geen experimenten doet, moet je accepteren dat de antwoorden uit andere vakgebieden komt. En vrije wil blijkt een illusie.'
Frans de Waal: 'Vrije wil is een onmogelijk onderwerp. Het is vooral in Nederland een onderwerp van discussie. Ik zie Nederland als een vrij conformistisch land, misschien dat het daarom zo'n hot topic is. De vrije wil wordt vaak voorgesteld als menselijk. Als het bestaat, is het zeker niet iets dat dieren zouden kunnen hebben. Filosoof Harry Frankfurt definieerde vrije wil in de volgende termen: als je kunt verlangen dat je verlangens anders zijn, dan heb je vrije wil. Dat is een definitie waarmee je kunt werken, ook in het dierenrijk. Frankfurt vond het een mooie definitie, omdat het automatisch alle dieren uitsluit, als bioloog maak ik daar meteen bezwaar tegen.
In de bekende Marshmallow-test kijken we precies naar de verlangens over je verlangens. Kinderen krijgen een marshmallow voorgeschoteld, en als ze die niet opeten, krijgen ze over een paar minuten een ander snoepje. Je ziet dan dat kinderen allerlei afleidingsmanoeuvres proberen, zoals niet naar het spekje kijken, hun handen voor het gezicht doen, of er even aan likken en het weer terugleggen. Ze zijn bezig hun eigen verlangen te controleren, en dat is de vrije wil, als je de vrije wil wilt zien. Chimpansees zijn ongeveer net zo goed als kinderen. Zij worden voor een machine geplaatst waaruit steeds snoepjes vallen in een schaal, maar als ze de schaal weghalen, houdt de stroom op. Dus ze hebben er belang bij om zo lang mogelijk te wachten. Dat lukt ze ook vijftien tot twintig minuten. Zelfcontrole is dus niet groter of kleiner bij mensapen dan bij de mens. Als we Harry Frankfurt's definitie van de vrije wil nemen, dan moeten we dieren dus ook vrije wil toekennen.'
Tekst loopt door onder de video.