People Ain't No Good - Nick Cave & The Bad Seeds.
Ik denk dat het antwoord op die vraag uiteindelijk niet te geven is. De vraag is natuurlijk ook of er überhaupt een essentie van de mens bestaat, en of we daar dus wel iets zinnigs over kunnen zeggen. Maar in onze reactie op gebeurtenissen komt er wel een mensbeeld mee. Toen Mark Zuckerberg een dochtertje kreeg, schreef hij haar een brief waarin hij haar beloofde 99% van zijn Facebook aandelen te besteden aan een betere wereld. In mijn omgeving waren er twee soorten reacties: het ene deel vond het prachtig dat hij zich inzette voor een betere wereld, terwijl het andere kamp cynischer reageerde en het maar goedkoop vond dat hij zichzelf over de rug van zijn dochter neerzette als filantroop.
Hier zit een addertje onder het gras: geen van beide reacties zegt uiteindelijk iets over Mark Zuckerberg, maar veel meer over het mensbeeld van degene die reageert. Er komt een Hobbesiaans of Lockeaans mensbeeld mee, dat de mens als fundamenteel slecht of goed beoordeelt. In dit specifieke geval was het overigens zo dat de Hobbesianen dichterbij de waarheid bleken te zitten: Zuckerberg gaf zijn geld uiteindelijk niet aan een goed doel, maar aan een investeringsmaatschappij waar hij zelf in het bestuur zit.
Het is nuttig om te weten omdat je reactie op het handelen van anderen ook altijd iets zegt over ons eigen idee over de mens. We hebben een bepaald kader waarbinnen we interpreteren hoe mensen handelen. Wat we van anderen vinden is altijd meteen een spiegel voor hoe wij naar de mens kijken. Het is goed om je daar bewust van te zijn.
In politieke discussies komt de strijd tussen deze twee mensbeelden ook regelmatig naar voren. Moet er meer blauw op straat komen? Met andere woorden: moeten we de mens die anders uit de band springt in bedwang houden? Of moeten we juist rekening met elkaar houden en thee gaan drinken? In de politiek zou het ook niet zo gek zijn om eens in gesprek te gaan over de mensbeelden die ten grondslag liggen aan onze aannames.
Ik herinner me graag de wijze woorden van de oud-minister van Defensie van Amerika, Henry Stimson: 'De belangrijkste les die ik in mijn leven geleerd heb, is dat de enige manier om mensen betrouwbaar te maken, is ze te vertrouwen. En de enige manier om ze onbetrouwbaar te maken, is ze te wantrouwen.' We moeten dus eigenlijk een sprong van vertrouwen maken in onze omgang met mensen. Dan kies ik liever voor het vertrouwen, zodat je een grotere kans hebt dat we elkaar betrouwbaarder maken. En ja, met af en toe het risico dat je teleurgesteld raakt. Die houding lijkt mij de moeite waard.
2. André Hazes is Nederlands' bekendste filosoof
We zien filosofie vaak als iets abstracts dat zich ver van ons afspeelt, en juist daarom is het interessant om te zien hoe volkszangers en schlager mooie filosofische denkbeelden naar voren brengen. André Hazes kan dat als geen ander. In de teksten van Hazes komen de grote thema's van het leven naar voren, waar ook de filosofen over nadenken.
In de openingszin van Geef Mij Je Angst zingt Hazes: 'Je zegt: ik ben vrij. Maar je bedoelt: ik ben zo eenzaam.' Dat roept een mooie vraag op: wat is vrijheid eigenlijk? Het leuke is dat Hazes zich daarmee afzet tegen een andere, grote Nederlandse filosoof: Marco Borsato. Want Borsato zingt in het nummer Vrij Zijn: 'Liefde komt ooit. Ze wil nu alleen maar vrij zijn.' Dat klinkt vrij onschuldig, maar daar zit de vooronderstelling onder dat liefde en vrijheid niet samengaan. Ze wil vrij zijn, dus liefde komt later. Dat is een idee dat we vaak over vrijheid hebben: vrijheid is je niet vastleggen, je niet committeren, je niet verbinden. Dan, en alleen dan, kun je vrij zijn.
Tekst loopt door onder de video.