"Ja, onder de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, mogen we als Europese burgers onze data opvragen. Dat kan je doen door een mailtje te versturen of, bij grotere bedrijven, via een geautomatiseerd proces. Bij Meta krijg je dan bijvoorbeeld 94 mapjes in je mailbox met daarin onder andere je verwijderde vriendverzoeken, de evenementenpagina's die je hebt bezocht, welke likes je ooit hebt gegeven. Echt eindeloos veel data die het platform over de jaren over je heeft verzameld. Je ziet ook welke bedrijven jou weer hebben aangeklikt, dus welke advertentiepartners in jou geïnteresseerd zijn op basis van die gegevens.
Je ziet zo hoe een profiel van jou is opgesteld op basis van interesses en eigenschappen die je krijgt toegekend. Bij mij was dat bijvoorbeeld ‘houdt van zon’ en ‘Amsterdam’. Maar ook ‘de prefecturen van Japan’, ‘huren’ en ‘de kleur groen’. In totaal 114 verschillende eigenschappen die tegelijk heel specifiek, als heel generiek zijn. Ik vroeg me af hoe ze daarbij komen. Van daaruit ben ik gaan graven: Hoe worden die profielen opgesteld, kloppen al die dingen wel? Het was bijvoorbeeld heel opmerkelijk dat er ook namen tussen stonden als Walter en Paul. Ik ken die helemaal niet.
Ik had niet het idee dat ik mezelf beter kon definiëren door die data in te zien, het waren vooral dingen waarop je me goed kunt vermarkten. Het belang van Facebook is ook niet om mijn mens-zijn te vatten, maar om advertenties te verkopen."