De scheiding komt als volgt tot stand. Stel je een baby voor die in een kinderstoel zit te eten. Je pakt een felgekleurde rammelaar. Je schudt ermee en ze moet lachen. Als je hem dan verstopt, is de aandacht weg. Ze doet of hij nooit bestaan heeft. Uit het oog, uit het hart. Ze moet de vaardigheid om zichzelf als individu te zien nog ontwikkelen. In haar wereld is zij degene die huilt én degene die haar troost. Het komt niet in haar op dat zij niet alles is. Maar op een dag zal ze anders reageren als je haar rammelaar afpakt. Dan fronst ze en maakt ze ontevreden geluiden. Ze zoekt dat ding met haar ogen. Ze heeft een nieuwe gedachte: de rammelaar bestaat nog en ik wil hem zien. En dan toont zich voor het eerst het individu. Een individu dat losstaat van de rest.
Dat is jou ook overkomen. Ook jij voelt je een individu. Als je erover nadenkt, ben je als individu heel kwetsbaar. Je bent helemaal alleen. Eén object in dit wilde en warrige universum vol objecten. We hebben alles verankerd in het subject-objectdenken. Die manier van denken is helemaal ingesleten, staat niet meer ter discussie. En dat begint ons nu op te breken.
Wacht eens even, denk je misschien. Als de mens natuur is, volgt daar dan niet automatisch uit dat onze puinhopen ook natuurlijk zijn? Ja, dat klopt. Het scheidingsdenken en het chaotische effect daarvan is inderdaad natuurlijk. De wereldwijde explosies van racisme, geweld, armoede en allerlei soorten onderdrukking zijn een uitdrukking van die chaos. Maar bedenk wel: de hele natuur is gericht op duurzaamheid. En duurzaamheid berust op verbondenheid. Een soort die zich afzondert van de rest kan het wel vergeten. Als roodlippige fluitapen, een diersoort die ik net heb verzonnen, ineens giftige knolamanieten gaan eten, is dat misschien natuurlijk, maar dan is het ook natuurlijk dat ze uitsterven.
Als scheiding verankerd is in een cultuur, leidt dat tot chaos en dat is niet houdbaar. Misschien denk je nu: o nee, we zijn verloren. Of je wordt boos op het land waarin je woont, een politicus of bedrijf. Wij betogen dat het ertoe doet hoe je jezelf ziet. Full Ecology maakt ons bewust van wat we onszelf wijsmaken: dat we gescheiden, afgezonderd en geïsoleerd zijn. Kunnen we daarvan loskomen en verder kijken? Kunnen we inzien dat we volledig verbonden zijn? Neuropsychologen zeggen: pas op met hoe je de wereld ziet, want dit is hoe hij is.
Dit verhaal helpt misschien. Het gaat over Yellowstone National Park in 1995. Er leven al zeventig jaar geen wolven meer. De mens heeft ze uitgeroeid. Al die tijd graasden elanden op de oevers van bergbeekjes en aten cypergras, mertensia's, geraniums en wilgenscheuten. Op sommige plekken zelfs zoveel dat die planten zijn verdwenen, net als de dieren die die planten aten. In dat jaar, 1995, komt de wolf terug.