Het is niet reëel om mensen als diepgewortelde en bewegingloze planten te beschouwen, omdat het indruist tegen de manier waarop de wereldorde functioneert. Gedachten verspreiden zich via internet binnen een paar seconden naar de andere kant van de wereld. Wij reizen de hele wereld over voor een appel en een ei. Deskundigen hebben begrippen als glocalisering en transnationalisme gemunt om wereld waarin we leven te karakteriseren — een wereld die weliswaar gekenmerkt wordt door de grenzen van de natiestaat, maar die grenzen worden vanuit alle kanten bevraagd. Niet alleen door de migrant die aan de deur klopt voor betere kansen of veiligheid, maar ook door multinationals en NGO's die blind zijn voor de nationale grenzen, omdat er iets groters bestaat dan de politieke gemeenschap van je eigen paspoort.
In de roman Exit West omschrijft Mohsin Hamid in een scène het leven van een oude dame die haar hele leven in een woning heeft doorgebracht. Ze werd moeder, haar ouders overleden en haar kinderen gingen het huis uit — de oude vrouw bleef in hetzelfde huis wonen. Hamid schrijft op een gegeven moment dat ondanks het feit dat de vrouw haar fysieke omgeving niet heeft veranderd, alles om haar heen wel veranderde. 'We are all migrants through time', schrijft Hamid treffend.
Volgens deskundigen leven wij in vloeibare en elastische tijden. Dat betekent dat de sociale structuren en instituties waarmee we vertrouwd zijn (zoals de kerk, de krant en de verzorgingsstaat) aan permanente verandering onderhevig zijn. Niets is permanent, behalve het gevoel van onzekerheid. Het is dan ook logisch dat wij ons in deze vloeibare tijden constant aanpassen. Wij moeten voortdurend nieuwe verbintenissen aangaan om ervoor te zorgen dat wij de boot niet missen.
In een beroemd stuk in The Guardian schrijft de Finse-Senegalese schrijver Ndéla Faye over haar ervaring als een 'third culture kid'. Zij is in Helsinki geboren, verhuisde daarna naar Luxemburg en Brussel en woont tegenwoordig in Londen. Haar vader komt uit Senegal, haar moeder uit Finland. Als mensen haar vragen waar haar thuis is, weet zij niet zo goed wat ze moet antwoorden. 'Thuis veronderstelt een emotionele plek — ergens waar je echt thuishoort, maar ik voel me, net als veel andere derdecultuurkinderen, nooit helemaal thuis. Het voelt soms alsof ik in limbo ben', stelt Faye. Toch zie ze deze limbopositie niet als een zwakte, maar als een kracht. 'Wortelloos zijn heeft me een gevoel van vrijheid gegeven. Ik ben dankbaar voor de ervaringen die ik heb gehad.'
Laten we niet langer wortels bouwen op basis van vaste grond, maar op basis van ervaringen en relaties. Migranten en hun kinderen weten als geen ander hoe het is om met permanente verandering om te gaan. Wij kunnen veel van ze leren. Maar dan moeten we ze eerst verwelkomen, of tenminste een relatie met ze aangaan. Dat is onmogelijk als we ze laten verdrinken omdat ze weigerden zich als een diepgewortelde plant te gedragen.