Ik was op een marketingevenement voor de voedselindustrie. Vertegenwoordigers van allerlei multinationals vertelden er over de verhalen die ze ophangen om hun waar te slijten. De meesten doen dat door te focussen op 'duurzaamheid' en 'voedselveiligheid'.
Aandacht voor de 'footprint' die ons voedsel op zaken als het milieu of gezondheid maakt, is iets waarmee deze multinationals proberen te scoren. 'With our scale, you can truly make an impact' - een vlerk van een hamburgerketen met een wereldwijd bereik grijnsde zijn gladde grijns en nam zijn marketingapplaus in ontvangst.
Na de multinationals spraken twee vertegenwoordigers van een grote, maar in verhouding minuscule keten van 'etnische' supermarkten. Voor wie daar geen beeld bij heeft: neem een Turkse of Marokkaanse winkel en mix dat met het oppervlakte en de architectuur van een standaard Albert Heijn.
De mannen hadden het over hun succes met het bereiken van de ruim tien procent van de Nederlanders die een 'niet-westerse migratie-achtergrond' heeft. In tegenstelling tot de Albert Heijn wisten zij die wèl te bereiken. Ze spraken een volledig andere taal dan de gelikte hamburgerman.
Ik vroeg: 'Hebben jullie ook een duurzaam segment, of is dat een puur 'witte' aangelegenheid?' De mannen worden duidelijk niet vaak met deze vraag geconfronteerd. Een van hen legde uit dat binnen hun doelgroep authenticiteit en vertrouwdheid met het product veel belangrijker is dan duurzaamheid. 'De producten waarmee moeder vroeger kookte, dáár gaat het om.'
Het is niet zo dat ik daaruit opmaak dat 'Nederlanders met een migratie-achtergrond' minder om de planeet en toekomstige generaties geven. Ook 'Nederlanders zonder migratie-achtergrond' permitteren zich gemakkelijker plofkip als ze een keer 'etnisch' gaan koken.
Het gaat allemaal om het verhaal: of je kookt biologisch, of je kookt lokaal, of je kookt Surinaams.
Duurzaam voedsel is helemaal niet groen, maar hartstikke wit.
(NB: ook voor autochtone Nederlanders blijft het aandeel duurzaam voorlopig mijlenver achter bij het aandeel 'zo goedkoop mogelijk'.)