Foto: Jon Tyson
Ondanks de nog steeds aanwezige meerderheid van 'zachte optimisten' en de groeiende aandacht voor duurzaamheid in onze samenleving, is dit fatalisme dus een reëel gevaar waar we rekening mee moeten houden. De deprimerende berichten over het klimaat zullen namelijk blijven komen, dat valt niet tegen te gaan. Hoe we daarmee omgaan en wat we daarnaast plaatsen is aan ons. Daarom is het van levensbelang om te investeren in toekomstperspectieven, in verbeelding. Niet om de werkelijkheid te ontvluchten, maar om de (zwarte) werkelijkheid open te breken, en onszelf te dwingen ons een betere wereld voor te stellen. Dat is niet naïef, maar noodzakelijk.
'If men define situations as real, they are real in their consequences', stelde de Amerikaanse socioloog William Isaac Thomas al in 1928: hoe we de situatie definiëren heeft invloed op hoe we (als samenleving) handelen. Hoopgevend vind ik daarom dat er steeds meer signalen uit de samenleving komen van mensen die deze apocalyptische horizon proberen te doorbreken. Kunstenaars spelen daarin steeds vaker een voortrekkersrol. Bijvoorbeeld bij de Artistieke Klimaattop. Dit is onderdeel van de tentoonstelling Places of Hope: een initiatief dat onder het motto 'zin in de toekomst' nieuwe perspectieven op het Nederland van morgen toont.
Een ander interessant fenomeen is 'solarpunk'. Een artistieke beweging die langzaam uit de krochten van het internet kruipt en geheel in de punkgeest van 'rebel against the system' het gevecht aangaat met structurele pessimisme in onze laatmoderne samenleving. Dit keer geen no future-mentaliteit, zoals in de zwartgallige jaren tachtig, maar juist een permanente weigering van doemdenken. 'Canceling the Apocalypse' luidt het adagium van de Solarpunks. Aan de hand van speculatieve fictie, kunst, mode en activisme probeert men een antwoord te vinden op de vraag hoe een duurzame samenleving eruit zou kunnen zien, en hoe we daar zouden kunnen komen. Een van de leidende figuren in deze beweging, de Britse curator Jay Springett, schrijft er het volgende over:
'De esthetiek van het solarpunk combineert het praktische met het mooie, het goede ontwerp met het groene en het wilde, het heldere en kleurrijke met het aardse en solide. Solarpunk kan utopisch zijn, gewoon optimistisch, of bezorgd over de strijd onderweg naar een betere wereld - maar nooit dystopisch. Terwijl onze wereld kermt van rampspoed, hebben we oplossingen nodig, geen waarschuwingen. Oplossingen om comfortabel te leven zonder fossiele brandstoffen, om schaarsheid billijk te beheren en overvloed te delen, om vriendelijker te zijn voor elkaar en voor de planeet die we delen. We hebben behoefte aan een toekomstvisie, een attente provocatie, een haalbare levensstijl.'
Best verfrissend.
Waarom zijn we altijd zo mateloos gefascineerd door ruimtereizen, verre planeten en nieuwe sterrenstelsels, maar worden we maar niet echt warm van onze eigen planeet? Waarom is klimaatverandering zo weinig inspirerend, zo vermoeiend, zo saai? Waarom zien we klimaatverandering niet ook als een grandioos avontuur, als een enorme kans om onze planeet en onze relatie daarmee opnieuw te verkennen en vorm te geven?
Mijn antwoord: omdat we aan verbeeldingsarmoede lijden. Aan de slag dus.
De Artistieke Klimaattop vindt zaterdag 13 oktober plaats in Leeuwarden.
Ruben Jacobs spreekt 25 oktober bij De Ver Van Je Bed Show, een programma van Hard//hoofd en Brainwash. Over de duizelingwekkende problemen van onze tijd en de rol van kunst in het bespreekbaar en invoelbaar maken daarvan.