Taal is niet onschuldig. Het stuurt onze blik op de werkelijkheid. Woorden kunnen deuren openen en nieuwe handelingsmogelijkheden creëren, maar het tegenovergestelde is ook het geval: ze kunnen onze blik afhouden van de werkelijkheid. Of ons er zelfs van vervreemden.
Klimaattaal is hier, helaas, een goed voorbeeld van. Weinig maatschappelijke uitdagingen worden immers omringd door zulke afstandelijke, abstracte en inspiratieloze taal als klimaatverandering. Laten we beginnen bij het veelgebruikte woord 'milieu'. De associaties die dat oproept zijn vaak 'iets met groen' en 'dieren ofzo.' Het is een curieus en klinisch woord voor de basisvoorwaarde van ons leven (en dat van andere organismen): onze natuurlijke leefomgeving.
Waarom noemen we, als ik een voorzetje mag doen, het milieu niet ons 'biologische huis' en de lucht ons 'ademhalingsstelsel'? Dat zijn veel ruimtelijkere woorden die ons niet buiten maar in de natuur plaatsen, en die de problemen niet op afstand zetten maar op onze huid plakken. Wie zijn huis (lees: het milieu) afbreekt, of de lucht vervuilt, heeft immers geen gezonde voorwaarde voor het leven. Wij zijn het milieu, net als alle anderen dieren, planten, mos, en bacteriën.
En 'duurzaamheid' dan? 'Een ander woord voor duur?', hoorde ik laatst iemand zeggen. Het is veelzeggend. Het begrip duurzaamheid is een vergaarbak geworden voor een gigantisch scala aan onduidelijk gearticuleerde ecologische aspiraties. En na jaren te pas en te onpas gebruik, roept het woord 'duurzaamheid' tegenwoordig dan ook vaak eerder scepsis en cynisme op, dan inspiratie en de wil tot handelen.
Begin vorig jaar schrapte de Triodos Bank het woord al uit haar vocabulair. 'Het is een containerbegrip geworden, dat niemand meer iets zegt', aldus directeur Matthijs Bierman. Uit eigen onderzoek bleek dat veel consumenten niet goed weten wat duurzaamheid nu eigenlijk betekent. Het Engelse sustainability is volgens Bierman een betere term. Dat betekent volhoudbaar.
Woorden zijn voor ons als talige wezens van essentieel belang. De termen die we gebruiken om de wereld te beschrijven bepalen mede de manier waarop we ernaar kijken. En, niet onbelangrijk: those who name it, own it. Met andere woorden: wie de termen weet te claimen heeft meer kans om op succesvolle wijze mensen te mobiliseren, en zijn/haar overtuigingen te vertalen in daadwerkelijke actie of beleid.
Tekst loopt door onder de afbeelding.