“Bij esthetische genres zijn we bereid om te accepteren dat er een wisselwerking is tussen individuele kunstwerken en het genre waar ze toe gerekend worden. Een artiest kan een werk maken, de tools gebruiken van een bepaald genre, en toch heeft het publiek ook een stem in hoe het werk geïnterpreteerd wordt.
Het kan de ‘bedoeling’ zijn van de artiest om een werk binnen een bepaald genre te maken, of niet. Hoe dan ook geeft elk kunstwerk het genre vorm. En omdat alle kunstwerken samen een genre vormgeven, is het genre zelf altijd in beweging en constant aan verandering onderhevig.
Neem bijvoorbeeld de roman als genre. Pride en prejudice is een roman. Het is makkelijk voor ons om het als roman te zien. Het heeft kenmerken die anderen romans ook hebben, in lengte, schrijfstijl, plot, uitgave. Toch zijn alle romans anders, en anders op een andere manier. Het is onmogelijk om één ding aan te wijzen dat een roman een roman maakt en onderscheid van novelles of korte verhalen.
Met gender is het precies zo. Er is niet één ding aan te wijzen dat een man een man maakt, dat wat alle mannen verbindt in alle tijden en contexten. En toch doet de algemene notie van de categorie man ertoe. Elke man, en iedereen die anderen die anderen als man beschouwd, geeft er zijn eigen interpretatie aan, en doordat iedereen verschillend is en de tijd en mensen almaar veranderen, verandert de manier waarop we categorie man invloed heeft op ons leven ook constant.”