Maar genderstudies is geen ideologie en is ook niet dogmatisch. Het is een breed veld, met veel verschillende methoden, scholen en opvattingen waarin bestudeerd wordt welke rol gender speelt in onze maatschappij. Tegenstanders hebben vaak geen enkel inzicht in dat onderzoeksveld of de discussies die erbinnen spelen, maar zetten een karikatuur neer en citeren selectief uit complexe teksten, zoals die van Butler.
Vaak wordt nadenken over gender geframed als buitenlandse interventie, schrijft Butler. Onzin geïmporteerd uit Amerika, hoor je in Nederland vaak. Dat past bij de nationalistische agenda die zulke groeperingen hebben. Zij staan voor een natiestaat gebaseerd op 'witte suprematie, het heteronormatieve gezin en verzet tegen alle vormen van het kritisch bevragen van normen'. Butler noemt deze krachten fascistisch: ze verdraaien rationaliteit.
Zulke groeperingen willen volgens Butler de verdiensten van de feministische en LHBTQIIA+ bewegingen terugdraaien. Ze zijn anti-abortus en tegen de rechten van trans mensen. Ze zetten de deur open naar discriminatie en geweld. Butler roept daarom op tot anti-fascistische solidariteit. Vrouwen en queer mensen, allen doelwitten van deze beweging, moeten zij aan zij staan om deze reactionaire krachten te bestrijden.
Die solidariteit ontbreekt. Zo zijn er feministen die zich uitspreken tegen de rechten van trans vrouwen en die hun bestaan ontkennen. Schrijfster JK Rowling verkondigt bijvoorbeeld regelmatig dat zij vindt dat trans vrouwen de veiligheid van cis vrouwen bedreigen. Rowling gebruikt daarbij de term cis niet, omdat zij meent dat alleen vrouwen die bij geboorte het geslacht vrouw zijn toegekend aanspraak mogen maken op de categorie vrouw. Ook gematigd conservatieven scharen zich achter zulke argumenten en misbruiken daarmee feminisme om hun transhaat te legitimeren – zie bijvoorbeeld de transfobe stukken die journalist Jan Kuitenbrouwer onlangs publiceerde.
Het gendersysteem is aan het wankelen, het is een boot die op kapseizen staat. Er zijn mensen die baat hebben bij het oude systeem en hun is er alles aangelegen om te voorkomen dat de oude orde zinkt. Het is daarom goed dat Judith Butler de argumenten van deze 'gender-tegenstanders' ontleedt en in context plaatst. Tegen 'gender' zijn is tegen nadenken zijn. Dat is niet alleen uitermate dom, maar vooral gevaarlijk.