In de laatste jaren wordt Jacksons werk toenemend herontdekt en verwerkt voor televisie (beide titels hierboven zijn bewerkt door Netflix). De reden hiervoor is eenvoudig: haar romans passen binnen de actuele roep om diversiteit en de vele publieke campagnes gemikt op het laten horen van stemmen die voorheen 'stil' waren.
Pas heeft de Amerikaanse organisatie die de Oscar-uitreiking regelt, aangekondigd dat films voortaan aan een aantal criteria moeten voldoen willen die in aanmerking komen voor 'beste film'. Een hiervan is dat er tenminste een acteur in een hoofdrol of belangrijke bijrol uit een 'ondervertegenwoordigde raciale of etnische groep' in de film moet spelen. Ook klinken betogen voor het afschaffen van het onderscheid tussen vrouwelijke en mannelijke acteurs. De Amerikaanse actrice Cate Blanchett zei: 'Ik ben een acteur, geen actrice.'
Mannen zijn zichtbaar, vrouwen zijn onzichtbaar — dat is voor velen de kern van het probleem. Maar in de jaren vijftig dacht haast niemand hier over na. Shirley Jackson deed dat wel. Haar echte wereld stond model voor de werelden in haar romans. Het dorp in The Lottery is gebaseerd op haar woonplaats Bennington in de Amerikaanse staat Vermont, waar ze in de jaren vijftig woonde met haar man, Stanley Hyman, een literatuurprofessor.
Over Jacksons leven als 'mevrouw Stanley Hyman' schrijft de Amerikaanse auteur A.M. Holmes: 'Ze was de schrijver in vermomming, ze was de faculty wife en de moeder. ''Mevrouw Stanley Hyman' is […] de perfecte dekmantel die haar ertoe in staat stelde onopgemerkt te kijken, notities te maken en stiekem te schrijven.' Dit legt een schitterende ironie bloot: juist doordat Jackson genegeerd werd door de wereld kon ze haar boeken schrijven. Tegelijkertijd schepte haar onzichtbaarheid een gevoel van wanhoop dat vernietigend op haar inwerkte.
Jackson was, zo schrijft Holmes, er niet in geïnteresseerd een 'vrouwelijke schrijver' te zijn. 'Ze was gewoon een schrijver, mannelijk noch vrouwelijk, en wel op zo'n wijze dat de uitgeverswereld tot op de dag van vandaag geen raad met haar weet.' Dit zien we in Shirley, een film die zowel dat onrecht van het negeren van vrouwen als onze huidige denkbeelden over diversiteit op zijn kop zet.