Trailer bij True Detective seizoen drie.
De setting — het Ozarkgebergte in het midden van de Verenigde Staten — versterkt de constante sfeer van geestelijke verlatenheid. Deze mensen, vooral de ouders van verloren kinderen, leven verwijderd van de moderne maatschappij. Ze zijn arm en lijken niet of nauwelijks deel uit te maken van een gemeenschap. Hoop is er niet. De moeder, een sloerie, blijkt een drugsprobleem te hebben. En de vader is misschien helemaal de vader niet. En toch: het verdriet over het verlies van de kinderen is groot. Het blijft in het midden of hun gevoel gebaseerd is op empathie of zelfhaat.
Terwijl de agenten de stukjes van de puzzel vergaren, wordt langzaam duidelijk dat ook zij niet onschuldig zijn. Het zoeken naar antwoorden verandert in een speurtocht naar de oorzaken van het eigen falen.
Hier kristalliseert zich het meesterlijke aan True Detective uit: het verhaal ontspint zich in vier tijdvakken waarin herinnering, spijt en verlies thematische ijkpunten zijn. Vele tientallen jaren na de zaak — als kijker weet je nooit wat er echt is gebeurd — proberen Hays en West zich te herinneren hoe het ook alweer zat met die verdwenen kinderen. Sterker, in aflevering zeven komt de onthulling dat de zaak nooit is opgelost. De suggestie is dat er kindermisbruik speelt. En dat Hays en West tijdens het onderzoek dingen hadden gedaan die het daglicht niet kunnen verdragen.
Zo worden Hays, inmiddels dement, en West, een alcoholist, constant achtervolgd door dat verleden. De verschillende tijdvakken worden aan elkaar gebonden door vooral Hays die op bepaalde momenten de aanwezigheid van dat verleden aanvoelt, bijna alsof zijn jongere zelf de toekomst inkijkt. En als een geest met een beschuldigende vinger wijst: dit heb je allemaal gedaan, of niet gedaan, waardoor niets werd opgelost.
Zo komt die ambiguïteit waarover Hays praat op de voorgrond. En is de visie op het leven gitzwart: we doen maar wat, we sukkelen door zonder dat er sprake is van echte verandering of een beweging naar voren. Orde kunnen we nooit scheppen; alles is vloeibaar; het bestaan is chaos, een wirwar van hier en daar, nu en toen, hoop en wanhoop.
Hoe kan het dan, vroeg ik me na aflevering zeven af, dat ik al dit duisters zo inspirerend vind? Waar zit 'm de schoonheid dan in?
Misschien is het antwoord ook niet eenduidig. Het heeft te maken met het inleven in wat deze vernielde mensen overkomt, met momenten van herkenning die 'plezier' verschaffen. Maar dat leven met ambiguïteit: is dat dan de oplossing? Meegaan met de nuance (wat zoiets betekent als: liegen en bedriegen ter wille van overleving). Het klinkt niet aantrekkelijk. Maar de titel zegt het al: true crime, dit is de waarheid, dit is hoe de dingen werken in een mensenleven.