'En wat heeft dat te maken met onze studenten?', vraag ik.
'Het gaat allemaal om beleving. Je hebt een toets, moet scherp zijn. Dus neem je Red Bull. Je koopt geen goedkoper product waar precies hetzelfde inzit, omdat Red Bull je het idee geeft van een avontuurlijk leven.'
'En dat roken dan?', vraag ik.
'Dat is om weer rustig te worden door middel van nicotine. Ze doen eigenlijk twee processen synchroon, die studenten. Dat is typerend voor deze tijd', verzucht Hein. 'Druk, druk druk. Ze nemen er de tijd niet meer voor.'
In de lift onderweg naar mijn leslokaal lijkt dit beeld bevestigd te worden. 'Heb jij Engels ingeleverd?', vraagt een meisje aan haar vriend.
'Nee, echt geen tijd gehad. Ik moest werken gister. Laat geworden weet je.'
'De opdracht moest er opstaan vanochtend, het is voor een deelcijfer zag ik', zegt ze terug. 'En zij is een strenge bitch.'
'Maar ze kijkt niet naar die opdrachten op Blackboard, ik lever gewoon een blanco document in', antwoordt hij.
'Dat klopt', zegt een ander. 'Ze is te druk met de toets nu om werk na te kijken. Dus je hoeft niets in te leveren. Het maakt niet uit. Alleen op die toets moet je scoren. Die is kapot moeilijk, maar je moet gewoon punten scoren.'
Ik knik ze bemoedigend toe als we uitstappen. 'Succes jongens, met de toetsen vandaag.'
'Dank u wel meneer', lachen ze terug.
's Middags zie ik Hein weer bij een teamvergadering. Net als ik moet hij weinig hebben van de almaar veranderende werkprocessen en marketingpraat in het onderwijs. We nemen plaats in een klaslokaal en wachten op wat teamleider Walter gaat zeggen.
'Ik ga jullie uitleggen wat agile is', begint hij. 'Maar ik laat eerst een video zien van ING.'
Verbouwereerd staren we naar het scherm waarop een vijftien minuten durende video – in feite één lange reclame voor de bank – wordt vertoond. We zien mensen die staand vergaderen en zich met multidisciplinaire projecten bezighouden.
'En zo gaan we het hier ook doen', galmt Walter als de film voorbij is. 'Wat vinden jullie ervan?'
'Ik vraag me of dit bij het onderwijs past', zegt Hein. 'Is een onderwijsinstelling een bank? En heb je deze methode onderzocht, of onderzoek gelezen waarbij het effect van agile in onderwijsorganisaties is gemeten?'
'Wij werken met mensen en een bank ook, en we moeten innoveren, dat is de realiteit', antwoordt Walter.
'Oké, maar heb je onderzoek gedaan? Weet je of het werkt?', gaat Hein door.
'Ik denk dat studenten erop vooruitgaan met deze werkmethode', antwoordt Walter. 'En wij ook, want het is sneller en beter. En eigenlijk gaan we de komende tijd allemaal onderzoeken of het werkt.'
Er valt een lange stilte in het lokaal dat gevuld is met docenten die gemiddeld twintig jaar werkervaring hebben in het onderwijs. Ook ik doe er het zwijgen toe. Walter, die een achtergrond heeft in de sales, vervolgt: 'We beginnen met afstuderen volgens de agile-methode. Geen groot afstudeeronderzoek meer, maar drie korte projecten. Daar komt een brede pilot voor, vanaf september.'
Collega Francien, docent Engels en lid van de toetscommissie, steekt haar hand op.
'Sorry, maar ik begrijp dit niet helemaal. De eisen voor het afstuderen worden landelijk geformuleerd. Wil je dat nu gaan veranderen met dit agile-initiatief? Heb je dit al uitgezocht of misschien vergeleken met andere opleidingen?'
Walter lacht. 'Nog niet, en daarom is het ook een pilot. Maar agile, dat ben je. Dit wordt echt goed hoor! Ik stuur jullie de nieuwe handleidingen toe.' Dan is de tijd om. 'We moeten door met de studentenenquêtes en evaluaties', zegt Walter.
Eind dag treffen Hein en ik elkaar opnieuw. Zittend op de vensterbank kijken we naar onze studenten.
'Ik merk stress bij onze onderwijsconsumenten, Hein', zeg ik.
Het begrip 'onderwijsconsument' is onlangs geïntroduceerd op onze faculteit. Door een 'onderwijsmanager'. Het leidde tot hilariteit en verbazing onder collega's.
'Ze moeten nog wennen aan de flexibilisering van het werkproces', grapt Hein. 'Onze klantgerichte communicatie zal wat meer agile moeten worden.'
We lachen, maar onze frustratie is niet ver weg.
Tekst loopt door onder de video.