Praten voor grote groepen studenten is mijn beroep. Dat doe ik met groot plezier. En toch, ieder jaar weer, ben ik nerveus als ik voor een nieuwe lichting studenten sta. 'Bij het eerste hoorcollege moet je de juiste toon zetten, anders ben je het hele jaar aan het zwoegen om de valse start teniet te doen', adviseerde een oudere docent mij ooit wijselijk. En hij had gelijk: de eerste indruk is alles.
Sindsdien sta ik op scherp. Terwijl de collegezaal binnen druppelt met (nog steeds) puberaal uitziende jongens en meisjes, probeer ik mijn ademhaling op orde te krijgen en maak ik altijd een snelle scan van de gezichtsuitdrukkingen in de ruimte. Hoe komen ze binnen? Wat hebben ze aan? Waar zitten de bijdehandjes, waar de grijze muizen? Wie heeft er zin in? En wie twijfelt nu al of hij of zij wel de juiste studie heeft gekozen? Een goed college geven is veel meer dan alleen zenden, het is een hogere vorm van telepathie.
Erg populair is het hoorcollege echter niet meer anno 2018. Althans, in het onderwijsland dan. De klassieke vorm van kennisoverdracht zou niet goed meer passen in een snelle en dynamische wereld waar, bij wijze van spreken, met één muisklik alle informatie voor de voeten van de student ligt. Om de leerling (én student) van de 21e eeuw te motiveren spreekt men in het onderwijs tegenwoordig dan ook liever over 'individuele leertrajecten', 'spelprincipes', 'flip the classroom' en 'activerende en interactieve werkvormen'. Het college, als trage en 'passieve' onderwijsvorm, lijkt daar steeds minder in te passen. 'Zenden is niet meer van deze tijd', luidt het adagium.
Als klassieke 'zenddocent' ga ik hier altijd graag tegenin. Een goed hoorcollege is immers zoveel meer dan informatie in het brein van de studenten stoppen. De kunst van een goed college geven is in eerste instantie helemaal geen kennisoverdracht, maar eerder een vorm van verleidingskunst: het poogt iets bij de studenten op te wekken, ze een (nog) onbekend universum binnen te trekken. Als dat lukt is het zowel spannend voor docent als student en begint het plezier van een intellectuele reis.
Tekst loopt door onder de afbeelding.