Avonturenfilms zijn ongekend populair. Wat verklaart het enorme succes van in het oog springende voorbeelden als de laatste Star Wars en Marvel-films? Is het louter escapisme, je willen verliezen in een andere wereld, of is er meer aan de hand?
In The Hero with a Thousand Faces (1949) vergelijkt Joseph Campbell heldenverhalen uit verschillende religies, culturen en tijdperken. Hij betoogt dat vrijwel alle mythes een fundamentele structuur delen. Eerst komt de - tot dan doodgewone - hoofdpersoon erachter dat hij voorbestemd is om een kosmisch kwaad te verslaan. Hoewel hij in eerste instantie nee zegt, zwicht hij toch en gaat onder toeziend oog van een mentorfiguur op pad. Al snel boekt de held de eerste overwinningen, maar minstens even snel komen er verleidingen die hem van zijn pad proberen te halen. Dit leidt tot een dieptepunt, waar de held weer uit opklimt, om uiteindelijk het kwaad te verslaan en er met de beloning, de buit, vandoor te gaan. Vervolgens keert de held terug naar zijn normale bestaan, maar is voor altijd getekend door zijn reis.
In deze universele mythische cyclus staat alles in dienst van het te bereiken doel, van de positieve ontmoeting met een mentorfiguur zoals Obi-Wan Kenobi in Star Wars, tot de negatieve verleiding die de held uiteindelijk sterker maakt in de vorm van Luke Skywalkers verzoeking tot de Dark Side. Andere voorbeelden van films die aan deze structuur beantwoorden zijn Lord of the Rings, Harry Potter en The Matrix. Sterker nog, wie een lijst van films die het meeste geld in het laatje hebben gebracht erbij pakt, zal snel tot de conclusie komen dat bijna alle financieel succesvolle films min of meer dit format volgen.
Hoewel de populariteit van avonturenverhalen doorgaans onder het tapijt van het escapisme geveegd wordt, blijft de vraag over waarom deze formule zo succesvol is. Volgens Campbell is dat geen toeval. Volgens hem verbeelden de verhalen de levensfasen die iedere persoon doorstaat. Het avontuur wordt zo het proces van volwassen worden en door middel van een rite de passage een plek krijgen in de samenleving.
Tekst loopt door onder de foto.