Midden januari vond in Davos, Zwitserland, het World Economic Forum plaats. Het jaarlijkse wereldtoneel voor de politieke en economische elite. Gedurende een aantal dagen kwamen CEO's, staatshoofden, intellectuelen en journalisten van over de hele wereld samen om over de grote zaken der aarde te praten. Zo ook Jack Ma, de spraakmakende Chinese zakenman en oprichter van de Alibaba Group, het grootste internethandelsplatform van de wereld.
Tijdens een van de Meet the Leader Sessions sprak de flamboyante Chinees (een opvallende combinatie) over de grote uitdagingen van deze tijd. De toekomst van het onderwijs kon daarin uiteraard niet ontbreken. Hij zei daar het volgende over:
'The knowledge-based approach of 200 years ago would fail our kids, who would never be able to compete with machines. Children should be taught soft skills like independent thinking, values and team-work. We should stop teaching knowledge.'
Afgezien van de uitgeholde en bombastische retoriek van 'de-robots-gaan-alles-van-ons-over-nemen', bezorgde met name de laatste zin bij mij een huiveringwekkend gevoel. We moeten stoppen met het onderwijzen van kennis. Een bizarre uitspraak, als je het mij vraagt. Want, om maar meteen met de deur in huis te vallen, hoe denkt meneer Ma in godsnaam 'onafhankelijk denken' en 'waarden' te onderwijzen, zonder daarbij kennis over de geschiedenis van ons denken of moraliteit te betrekken? Met andere woorden: hoe wil Ma jonge mensen zelf leren na te denken als ze straks geen enkel idee hebben ten opzichte van wat ze onafhankelijk moeten leren denken? In een lege ruimte valt weinig te leren. Ik zie het al voor me:
'Beste studenten, vandaag gaan wij onafhankelijk leren denken.'
'Waar gaan we het over hebben?'
'Uh… nou, maakt niet uit. Het gaat om de skill.'
'Oké, dan willen we het graag hebben over de duur van onze pauze.'
Dit is natuurlijk waanzin. Onderwijs reduceren tot vaardigheden, skills en competenties, ik hoor het tegenwoordig helaas maar al te vaak. Ma's uitspraak staat dan ook niet op zich. Het is illustratief voor een hedendaagse manier van denken over onderwijs, die kennisoverdracht is gaan zien als stoffig en ouderwets, en kennis poogt te reduceren tot iets wat je gewoon via Google kunt verkrijgen. De populaire redenatie luidt dan ongeveer als volgt: kennis is nu overal vrij toegankelijk, dus wij, het onderwijs, kunnen ons vooral richten op het 'leren leren'. '21st century skills', noemt men dat dan.
Ik heb daar overigens niets op tegen, die 21e eeuwse vaardigheden. Kritisch en creatief denken, samenwerken, ICT-vaardigheden; allemaal relevant voor deze tijd. Maar, en daar komt een enorme maar, het is een fundamentele denkfout dat dit zonder specifieke kennis kan worden aangeleerd.
Tekst loopt door onder de foto.