Filmstill uit Verloren Dochter, Duivelse Dilemma's.
Lange tijd waren politici, gelet op het uitsluitende effect van thuis voelen, zo verstandig om de beleving van thuis voor 'thuis' te reserveren. De natie was geen 'huis', maar een verband van minderheden die het met elkaar moesten uithouden. Katholieken voelden zich immers helemaal niet thuis bij protestanten, laat staan bij de socialisten of humanisten.
In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw was Nederland nog veel verdeelder en voelde zelfs 'thuis' niet meer als thuis aan: verschillende generaties hielden het niet bij elkaar uit en opstandige jongeren gingen zo jong mogelijk uit huis om zich los te kunnen maken van hun conservatieve ouders. Zeker in die tijd was 'thuis', het ouderlijk huis, ook niet voor iedereen zo'n prettig thuis. Jongeren voelden zich beknot in hun vrijheidsstreven, veel vrouwen voelden zich opgesloten in hun rol als huisvrouw, en de wereld buitenshuis lonkte voor iedereen die zich vrij wilde maken.
Nu die buitenwereld minder vriendelijk is gaan ogen – banen zijn onzekerder, de verzorgingsstaat geeft niet veel gemoedsrust meer, de wereld is kwetsbaarder en onvoorspelbaarder geworden- is thuis weer sterk in populariteit gestegen. Niet alleen zoeken we naar de beschutting van het eigen huis, maar populisten claimen ook de natie als hun eigen huis. Van vreemde smetten vrij.
Deze geestdrift voor thuis zegt veel over de boos-ogende buitenwereld. Maar hoe fijn is het thuis nu heus? Het is weliswaar een vertrouwde wereld, maar wanneer wordt vertrouwdheid saai? Wanneer is voorspelbaarheid een ander woord voor verveling? Zelfs als we ons beklemd voelen of onveilig thuis, dan nog roemen we de vertrouwde huiselijke sfeer (vrouwen die voor 'huiselijk geweld' vluchten, keren dan ook vaak veel te snel weer terug naar hun gewelddadige partners; alles beter dan verblijven in een 'tehuis').
Het vertrouwde, het betrouwbare en het voorspelbare zijn van grote betekenis, daar wil ik niets aan afdoen. Maar soms is het goed als er iets gebeurt dat die vanzelfsprekendheden doorbreekt, dat de verhoudingen op scherp zet. De komst van een vreemdeling is zo'n ingrijpende gebeurtenis. Hij of zij kan ons een spiegel voorhouden wie we zijn. En de komst van de migrant dwingt ons om na te denken wie we willen worden.
Sinterklaas is dan ook de perfecte vreemdeling: de goedheiligman heeft milde spot, maakt hier en daar een kwinkslag en geeft wijze raad. Hij is een welkome gast, thuis onder de mensen. Zwarte Piet is minder gezien omdat zijn spiegelbeeld ons minder fraaie verleden verraadt. We schrikken van wat we zien, van wie we waren. Door Piet aan te passen, kunnen we echter aan ons verleden ontsnappen. Zodat iedereen zich weer bij Piet thuis voelt.
meer weten?
Dit essay is speciaal geschreven voor de filmpremière en het debat bij de nieuwe Duivelse Dilemma's filmVerloren Dochter, van regisseur Martijn Maria Smits en scenarioschrijver Jacqueline Epskamp. In dit kleine drama komt een maatschappelijk dilemma aan bod: de angst voor het vreemde en de koestering van het bekende - zelfs als dat een verstikkende werkelijkheid is. Aanstaande maandagavond 4 december in De Balie, Amsterdam. Met onder andere Jan Willem Duyvendak.