Twitter is best een aardig medium, filterbubbels daargelaten. Via Twitter ben ik achter een boel interessante boeken, workshops, conferenties en banen gekomen en heb ik interessante personen leren kennen met (uiteraard soortgelijke) interesse. Maar Twitter heeft, los van het feit dat je je omgeeft met gelijkdenkenden en het dialoog niet bevordert, één groot nadeel, namelijk dat het Grappig is. Of zou moeten zijn.
Een illustratie: Twitter heeft recentelijk aangekondigd dat het gaat experimenteren met 280 tekens in plaats van 140. Stand-upcomédienne Ellen DeGeneres greep de kans en postte een Lollig Tweetje:
I'm so excited to be part of @Twitter's #280characters rollout. Let me just say it's an honor and a privilege. I'd like to thank my wonderf
— Ellen DeGeneres (@TheEllenShow) September 27, 2017Vervolgens maakte iedereen hetzelfde grapje. Het treurige is: men deed Ellen DeGeneres niet eens bewust na. Men wilde gewoon iets grappigs posten. Zoals zo vaak het geval is, neem bijvoorbeeld deze tweet:
Ik vergeet steeds niet te twitteren.
— Jan Postma (@j_postma) September 30, 2017Of deze over Ryan Air, nadat een groot aantal vluchten moest worden geannuleerd:
Dyin' Air https://t.co/3zFfQXlY30
— Wil Eikelboom (@wileikelboom) September 27, 2017Voor de volledigheid: ik zondig ook weleens en krijg meestal spijt terwijl de likes binnendruppelen (onder andere van Grappige Mannen (GM) die mijn Niet-Grappige tweets zelden liken). Hoe dan ook, ik heb alle GM (het zijn nu eenmaal bijna altijd mannen), ondanks dat ze vaak ook interessante dingen te melden hebben, een paar maanden geleden ontvolgd. Hopelijk kunnen ze het me vergeven, ik deed het om redenen die filosoof Jean-Jacques Rousseau beter uit kan leggen dan ik.
Rousseau over eigenliefdeWaar filosoof Thomas Hobbes dacht dat we elkaar de schedel zouden inslaan zonder samenleving (homo homini lupus est: de mens is voor zijn medemens een wolf), denkt Rousseau dat het precies de samenleving is die ons in eerste instantie tot deze competitieve egoïsten heeft gemaakt. De oertoestand van de mens, voordat zij onderdeel was van een samenleving, was waarschijnlijk veel vreedzamer en rooskleuriger dan de mens in een samenleving.
De mens is volgens Rousseau van nature goed, maar de samenleving zorgt ervoor dat we niet meer doorhebben wat we echt nodig hebben en wie we echt zijn. Om dit uit te leggen maakt Rousseau een onderscheid tussen amour de soi, zelfliefde, en amour propre ofwel eigenliefde. Amour de soi begrijpt Rousseau als een natuurlijke drang tot zelfbehoud. Deze natuurlijk drang bestaat uit basale biologische behoeften naar voedsel, onderdak en warmte. Amour propre is daarentegen een vorm van zelfliefde die afhankelijk is van anderen, en is pas ontstaan met de komst van een samenleving.
Tekst loopt door onder de afbeelding.