Vooropgesteld, een fijne oude dag gun ik iedereen, maar het is vreemd dat we er zo naar uitkijken.
Het pensioendenken lijkt beïnvloed door een christelijke en vrij agrarische levensvisie. Eerst zaaien, dan oogsten. Eerst het zuur, dan het zoet. Eerst zwoegen, dan de hemel. Maar wat verstandig is voor een eenzame boer met een onwillige akker, is dit niet per se voor ons:
- De bijbelse boer moet hard werken, anders brengt zijn land onvoldoende op. Wij hoeven – door moderne technieken – allang niet meer zo hard te werken. Sterker nog, onze niet aflatende ijver ondermijnt nu juist eerder ons bestaan; onze enorme productiedrift put grondstoffen uit en veroorzaakt milieu- en klimaatproblemen. Hard werken is alleen maar goed in zoverre het een positieve bijdrage levert aan onze levens.
- Straf en werk mogen dan soms op elkaar lijken – als onvrijwillig en onplezierig – maar waar straf onplezierig moet zijn, is dat bij werk natuurlijk geen vereiste. Werk hoeft geen straf te zijn. Sommige mensen dragen de last van het werk licht en voelen zich helemaal niet onvrij. Als werken je juist energie en vitaliteit geeft, waarom zou je dan nog met pensioen willen?
- En waarom niet eerst het zoet en dan het zuur? Of eerst het zoet en daarna nog veel meer zoet? Onze 'hemel', het pensioen aan het eind van je leven, kan door niemand worden gegarandeerd. Mensen overlijden vroegtijdig en pensioenfondsen kunnen omvallen. Het is gek dat je überhaupt zo lang moet wachten en hopen dat het goed komt. Een hemel op aarde die geen andere plaats of toekomstige periode is, maar iedere dag een beetje, werkt voor ons waarschijnlijk beter.
Het zou winst zijn als de doorsmeulende pensioendiscussie over het leven als geheel zou gaan, in plaats van de opdeling van het leven – eerst werkzaam en dan gepensioneerd – als onbetwijfelbaar uitgangspunt te nemen. Als we onze christelijke vooroordelen leren herkennen, kunnen we nieuwe oplossingen vinden en zelfs hele andere vragen stellen:
- Is te zwaar werk om je pensioen te halen niet gewoon te zwaar werk?
- Vinden we het acceptabel als iemand zijn of haar werk als straf ervaart?
- Moeten we iemand die echt niet (meer) kan werken geen behoorlijke uitkering geven, ongeacht zijn of haar leeftijd?
De spannendste vraag is wellicht deze: kunnen we ons een wereld voorstellen waar de arbeid vreugdevol is, waar er volop tijd is om te doen wat je belangrijk vindt en waar je niet eens meer met pensioen zou willen?
Kortom, misschien moeten we juist streven naar een wereld zonder pensioen.