Kyle MacLachlan als special agent Cooper in Twin Peaks (Showtime).
Een indruk van de nieuwe Twin Peaks:
'Ladies and gentlemen, the Roadhouse is proud to present: the Nine Inch Nails!' De band speelt She's Gone Away, het hele lied. Stroperig en schrijnend doet het aan, het donkere optreden wekt gevoelens van frustratie, woede en verdriet op. In een flits zien we hoe de slechterik ontwaakt. Stilte. Het is ineens 16 juli 1945, 05.29 in de ochtend, in de Amerikaanse staat New Mexico. Het aftellen begint: … three, two, one…. De allereerste atoombom wordt tot ontploffing gebracht. Een eindeloze aaneenschakeling van chaotische beelden lijkt op mysterieuze wijze samen te hangen met de explosie. Op de achtergrond leidt naargeestige muziek ons uiteindelijk naar een surreëel kasteel, waarin een opgedofte vrouw uit de jaren 20 naar een kapotte grammofoonplaat zit te luisteren.
Wie denkt dat je de serie had moeten volgen om dit te begrijpen heeft het mis, ook de fans hebben over het algemeen geen idee. De productie laat zich niet beoordelen als andere series die we voorgeschoteld krijgen, en een zacht stemmetje vertelt ons dat er meer wordt beoogd dan verwarring zaaien. Zo schreef Harry Mulisch ooit, na een lange, gecompliceerde opening van zijn boek De Procedure het volgende:
Ziezo, de opzet is gelukt. Wij zijn onder elkaar. De onreine meelezers zijn hals over kop gevlucht voor al die spookachtige letters. 'Dit lijkt naar niets!' hoorde ik ze roepen. Jij zei hetzelfde, maar anders: 'Dit is onvergelijkelijk.' Alleen jij bent er nog.
Net als bij Mulisch wordt onze honger naar vermaak in Twin Peaks - vijfentwintig jaar in leven gehouden door een ongeëvenaarde cliffhanger - omgebogen naar iets anders. Een andere houding ten opzichte van entertainment, en misschien wel ten opzichte van het leven zelf.
Alleen als we bereid zijn na al dat wachten iedere vorm van verwachting los te laten, vertrouwd te raken met 'het niet weten' en ons overgeven aan de stroom van beelden, komen we de afleveringen door zonder gefrustreerd te raken. Zelfs de onbehaaglijke aanschouwing van de atoomontploffing verandert dan opeens in een meditatieve ervaring. Hier is het de makers om te doen, ons iets te leren wat in andere series juist vermeden lijkt te worden: volledig opgaan in het hier en nu, zonder uit te kijken naar het volgende dat op ons pad komt.
Tekst loopt door onder de video.