Nu het weer zomer is, zie ik hem in toenemende mate opduiken op mijn Instagram-timeline: de hashtag #makingmemories.
Vooral veel moeders met jonge kinderen gebruiken hem, zie ik ook als ik zoek op de hashtag en allerlei wildvreemden van over de hele wereld zie opduiken. Gezinnen op vakantie, kinderen op stranden, in bossen, in hangmatten, op campings, bij rivieren. Vaak bevinden zich rond de hashtag nog andere hashtags, zoals #familylife, #qualitytime en #blessedmom.
Er is iets paradoxaals aan de hand met die hashtag. Aan de ene kant beleven de geportretteerden het moment van de foto bewust als een foto — ze poseren, je ziet het zelfs aan peuters van anderhalf: hun blik is een blik naar het apparaat dat een van hun ouders omhooghoudt. De foto wordt openbaar gemaakt en gepresenteerd als een herinnering in wording. Aan de andere kant wil de foto zichzelf uitwissen als foto, want niet de foto moet de herinnering zijn, maar hetgeen er wordt afgebeeld. Omdat er #makingmemories bij staat, en niet #makingphotos, wordt ook van de kijker gevraagd als het ware door de foto heen te kijken, rechtstreeks de authentieke herinnering in; niet naar dat wat er wordt gepresenteerd, maar naar dat wat zich voordoet als een ervaring.
Tekst loopt door onder de afbeelding.