Er was een tijd, nog niet eens zo heel erg lang geleden, dat ik er niet echt openlijk voor uitkwam dat ik feminist was. Ik was net begonnen met het presenteren van een live-talkshow met alleen maar vrouwelijke gasten, maar als een journalist me vroeg of ik mezelf een feminist noemde deed ik dat af als een irrelevant label. Ik kan daar nu met verbazing op terugkijken.
Het feminisme waarvoor ik stond, en wat ik dus eigenlijk alleen schoorvoetend wilde labelen als feminisme, was een zachtaardige variant die voor een groot deel was gericht op het verkondigen van een positieve boodschap, serieus maar met zelfspot, vooral niet kwaad of verbeten. Aan het woord feminist kleefde nog, en dit is pas een jaar of vijf geleden, de connotatie van mannenhaatsters in tuinbroeken. Nee, wij waren feministen van nu, zonder de tuinbroeken en mannenhaat dus, stel je voor.
Maar er wringt iets. Ten eerste draag ik af en toe wel degelijk een tuinbroek. Ten tweede maak ik me ook wel eens kwaad, en zie ik er steeds vaker de zin niet van in me in allerlei bochten te wringen om vooral niet kwaad over te komen.
Toen producent Harvey Weinstein in noodtempo van zijn voetstuk kletterde, was ik net begonnen te lezen in de nieuwe essaybundel van Rebecca Solnit, een Amerikaanse feminist en activist die er haar project van maakt altijd te benoemen op welke manieren en in welke omvang vrouwen geweld wordt aangedaan. Het meest uitgebreide essay in de bundel heet A short history of silence. Hierin maakt ze een diepgravende analyse van allerlei vormen van stilte die vrouwen wordt opgelegd.
Want geweld tegen vrouwen, zegt Solnit, is vaak geweld tegen hun stemmen en verhalen. Het is een weigering om te luisteren, en om te accepteren wat een stem kan betekenen: meedoen aan een gesprek, interpreteren, weigeren, toestemmen, zelfbeschikking. Stilte kan vrouwen letterlijk worden aangedaan, door ze de mond te snoeren. Maar een mond kan op veel manier worden gesnoerd: door niet te luisteren, door iemands woorden niet serieus te nemen, of door botweg te beweren dat die woorden leugens zijn. Ook schaamte en beleefdheid, schrijft Solnit, zijn grote geluiddempers.
Tekst loopt door onder de afbeelding.