Trailer The Young Pope (2016).
In de roman Onderworpen van Michel Houellebecq schetst de schrijver een toekomstige dystopie in Frankrijk waarin fundamentalistische moslims op democratische wijze de macht hebben overgenomen en zo de samenleving islamiseren. De islam is zelfverzekerder en vitaler dan de vermoeide en decadente Franse cultuur, en weet zo de bevolking voor zich te winnen.
Zomaar twee fictieve voorbeelden waarin de westerse, christelijke cultuur het moet afleggen tegen de islam. Het gaat hier niet zozeer om de islam, die slechts dient als een gevaar dat tot de verbeelding spreekt. Het gaat vooral om het zelfbeeld, het idee van een beschaving in verval, een cultuur ontdaan van religie en spiritualiteit en dus zonder betekenis. Heeft zo'n cultuur nog wel een toekomst?
De ontkerkelijking in de twintigste eeuw werd als een verworvenheid beschouwd, maar nu vragen mensen zich steeds vaker af of Europa het kind niet met het badwater heeft weggegooid. De onttovering van de wereld, zoals de Duitse socioloog Max Weber de ontwikkeling van de moderne samenleving noemde, heeft eigenlijk alleen in West-Europa plaatsgevonden; de rest van de wereld bleef vastklampen aan hun goden, engelen en geesten.
Is het een onomkeerbaar proces? In Nederland, waar de ontkerkelijking zich sinds de jaren zestig in rap tempo voltrok, lijkt religie (of in ieder geval de christelijke religie) een reliek uit het verleden te worden. Het CBS liet afgelopen jaar zien dat voor het eerst een meerderheid van de Nederlanders niet-gelovig is (50,7 procent), waarbij wel moet worden opgemerkt dat het om mensen gaat die zich niet tot een godsdienstige of levensbeschouwelijke groep rekenen. Ik moest daarbij denken aan een uitspraak van de Algerijnse schrijver Kamel Daoud, die religie een vorm van openbaar vervoer noemde die hij niet neemt. 'Ik houd ervan om naar God te gaan, maar te voet, niet met een georganiseerde reis.'
Je krijgt Nederlanders niet meer massaal de kerk in, en de vraag is of dat erg is. Religie in georganiseerde vorm is voor veel mensen verstikkend geweest, soms zelfs traumatisch, en voor hen is de verminderde invloed van geloof op de samenleving een bevrijding te noemen.
Maar er zijn mensen die er anders naar kijken. De individualisering van de maatschappij, met de daarbij gepaard gaande ontkerkelijking, heeft velen ook verweesd achtergelaten. Het is ergens ook een contradictio in terminis, de individuele samenleving; wat houdt ons nog bij elkaar? En met de aanwezigheid van migranten die nog wél in collectief verband leven, met religie vaak als gemene deler, wordt het verlies van geloof en kerk nog pijnlijker zichtbaar.