Tientallen vrouwen gingen de afgelopen weken in Iran de straat op om te protesteren tegen het verplicht dragen van de hoofddoek. Dat is best moedig, als je bedenkt wat de gevolgen zijn. Bij de soms hardhandige arrestaties van deze vrouwen door de Iraanse politie, braken polsen en benen.
We vinden deze vrouwen moedig, dat blijkt als je naar de berichtgeving in de Nederlandse media kijkt en ook ziet hoe gretig op de sociale media de foto's en filmpjes van deze vrouwen gedeeld worden. Maar wat is moed precies? Wanneer vinden we iemand moedig? Daar wil ik het over hebben. Moed, macht en politieke moraal zijn namelijk altijd geografisch bepaald.
De Griekse filosoof Aristoteles geeft in zijn Ethica Nicomachea, een goed idee van wat moed precies is. 'Wie moedig is, handelt niet uit angst, maar doet het goede', stelt hij. Aristoteles noemt drie kenmerken van moedig handelen: juiste tijd, juiste motivatie, en juiste wijze. Kijken we dan weer naar die rebelse Iraanse vrouwen, dan zien we deze drie elementen terug.
Wat de juiste tijd betreft: de hoofddoek is al heel lang verplicht in Iran. Waarom vinden de acties nu plaats? Dat komt door de cumulatie van de strijd van de afgelopen decennia. Door bijvoorbeeld de hoofddoek telkens een stukje verder naar achter te dragen hebben de vrouwen in Iran de verplichte kledingvoorschriften langzaam uitgehold.
Ook met een hoofddoek zijn ze gaan studeren, werken en sporten en hebben ze zich niet uit de publieke ruimte laten drukken. Deze vorm van verzet is wat de Amerikaans-Iraanse socioloog Asef Bayat 'de politiek van het zijn' noemt. Maar ze hebben ook campagnes opgezet waarin seculiere en Islamitische feministen hebben samengewerkt. De recente protesten waren niet mogelijk geweest zonder die kleine stappen.
Tekst loopt door onder de afbeelding.