Wie iets van het leven wil weten, wentelt zich in verhalen. Of: door fictie 'de waarheid' ontdekken. En nog zo'n een: in kunst schuilen antwoorden op de grote vragen, belangrijke kwesties zoals die over de zin van het leven.
Voor mij waren dit stuk voor stuk 'wijsheden' of richtingwijzers die ik kon gebruiken in mijn werk — althans tot voor kort, totdat ik Werk ohne Autor van de Duitse regisseur Florian Henckel von Donnersmarck zag. Een volledig mislukte film waarin een jonge schilder door kunst op miraculeuze wijze de waarheid over zijn leven ontdekt.
Maar. Dat. Is. Fake. Zo dacht ik toen de film afgelopen was. Want de boodschap klopt helemaal niet. Die schilder ontdekt goedbeschouwd niets, hij kán helemaal niets ontdekken, omdat hij de feiten niet kent. Waarmee de vraag rijst: kun je ooit iets echt weten zónder de nuchtere feiten? En wat hebben we dan nog aan 'fictie'?
De schilder is ene Kurt Barnert, gebaseerd op een echte kunstenaar, Gerhard Richter, die in de jaren zeventig bekend is geworden met werken waarin hij foto's op impressionistische wijze naschildert.
Vlak na de oorlog wordt Barnert verliefd een jonge vrouw die net als hij student is aan de kunstacademie in Dresden. Haar vader is een gynaecoloog met een oorlogsverleden. En dát verleden raakt aan het verleden van Barnert, specifiek wat er met zijn lievelingstante in de oorlog is gebeurd, de tante op wie hij als jongetje een beetje verliefd was, de tante die bij hem het zaadje had gezaaid voor zijn liefde voor de kunst. De tante die aan hem vertelde: alles wat waarheid bevat, bevat schoonheid. Daarom moet je altijd blijven kijken naar de dingen, naar alles om je heen, ook naar je verleden.
We volgen Barnert terwijl hij worstelt met de vraag wat voor kunstenaar hij nu eigenlijk wil zijn. In de jaren zestig, op de kunstacademie, is het een en al 'concept' en 'avant-garde', maar Barnert kan zijn draai maar niet vinden. Een bevlogen docent zegt tegen hem: je moet schilderen naar je aard.
Tja. Dan doet Barnert dat en dan krijgt hij opeens een openbaring en dan gaat hij impressionistisch foto's naschilderen, en dan ontdekt hij het geheim van zijn vroege jeugd en dan is hij bevrijd.
Allemaal door de kunst, natuurlijk.
Tekst loopt door onder de video.