Vragen die al langer bij mij spoken werden opeens heel scherp gesteld toen ik de nieuwe film van documentairemaker Michael Moore zag. Fahrenheit 11/9 ging afgelopen weekend in Amerika en ook bij ons in première. Ik vind hem verhelderend, maar ook confronterend, omdat Moore in zijn onderzoek naar het Trump-fenomeen het failliet van de mix van cultuur en politiek aantoont.
En laat die mix nu net de basis zijn van mijn bijdragen hier op brainwash.nl en op Brainwash Radio. Wat ik doe is 'de werkelijkheid duiden door middel van fictie'. Via filmverhalen probeer ik het 'verhaal van de werkelijkheid' te vertellen. Het gaat om het oude adagium dat we fictie nodig hebben om het alledaagse aan te kunnen. Via fictie leren we dingen zoals empathie en kweken we bij onszelf begrip voor wat er in de wereld gebeurt. Dat doen we sinds mensenheugenis, al vanaf Homeros' poëtische epossen over echte oorlogen en verzonnen goden en mensen.
Maar nu ik Fahrenheit 11/9 heb gezien, vraag ik me af of deze 'zachte' of 'intellectuele' benadering niet de kern van het huidige probleem is — of ons geliefde 'cultuurleven' de muren van de ivoren toren niet stelselmatig dichtmetselt.
Want die toren is er wel degelijk. Moore windt er in zijn film geen doekjes om. 'Wij', zegt hij, 'zijn Donald Trump.' Met 'wij' bedoelt hij niet alleen de kiezers die om 'onbegrijpelijke redenen' op Trump hebben gestemd. 'Wij' zijn vooral de liberals, de linkse culturele en politieke elite die The New York Times en The New Yorker lezen. En bij ons: de abonnees van De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad en, ja, de lezers van brainwash.nl en luisteraars van Brainwash Radio. 'Wij', weldenkende, cultuur minnende mensen zijn de kern van het probleem.
Tekst loopt door onder de video.