Ik wil - Fresku.
In het programma The Therapist gaat Fresku in gesprek met intercultureel psychiater Glenn Helberg over de druk van mannelijkheid, het jezelf voortdurend onderwijzen over homofobie en opgroeien met geweld zonder dat te reproduceren. Schrijver Maggie Nelson vraagt: 'Can fragility be as hot as bravado?' Fresku antwoordt daar volmondig 'ja' op. Bravoure komt voort uit je ergens boos over maken, wat alleen kan bestaan als je ergens werkelijk om geeft. Willen is hard en agressief, het je durven uitspreken, maar het heeft ook kwetsbaarheid in zich. Je hebt een kwetsbare verhouding tot de wereld waarin je leeft, je komt eruit voort en je bent niets anders dan dat. Dus die wereld gaat je aan.
3. Wegkijken om beter te kunnen zien
We hebben als land de afgelopen jaren voortdurend aandacht besteed aan Wilders. Van Saarloos merkt op dat je weinig meningen over Wilders tegenkomt waarvan je denkt: die had ik nog niet gehoord. Je bent het uiteindelijk wel zat om naar Wilders te kijken. En dat is gevaarlijk, omdat er zich een afkalving van nieuwsgierigheid voordoet. Daarom vraagt Van Saarloos: kijken we wel naar Wilders als we naar Wilders kijken? Wat gebeurt er als je naar de dingen eromheen gaat kijken?
In het schrijven van haar boek over Wilders, Enz.: Het Wildersproces, was Van Saarloos bang om verliefd te worden op Wilders, want wat is verliefdheid meer dan een irrationele obsessie? Er kan overidentificatie ontstaan als je intensief naar iets gaat kijken, of geobsedeerd met iets bezig bent. Verliefdheid komt voort uit het kijken zelf. Eros schiet geen pijltje en dan ben je ineens verliefd, het is waar je je ogen op richt. Waar je je ogen op richt bepaalt alles.
Van Saarloos probeerde weg te kijken van datgene wat vooraf belangrijk is gemaakt, en te onderzoeken wat er gebeurt als je daar niet naar kijkt. Naar de omgeving kijken is een manier om te voorkomen dat je niet helemaal wegkijkt. Ze keek naar de randfiguren rondom het proces. Mensen die er zogenaamd niet toe deden, zoals de griffier. Hij is altijd aanwezig, maar kan nooit iets zeggen. En dit was de enige persoon van kleur in de zaal. De journalisten, de rechters, de advocaten: iedereen was wit. Dus Van Saarloos ging zich bezighouden met de griffier. Op een gegeven moment viel het n-woord, wat het absurde resultaat had dat de griffier dat moest uittikken.
Opvallend was dat ook Wilders de griffier noemde in zijn slotpleidooi, waarin hij zei dat verdraagzaamheid een subjectief begrip is, en vroeg of de rechter alle PVV-stemmers kende, 'uw tuinier, uw chauffeur, of de vriendin van de griffier?' Daarbij keek de griffier op, en realiseerde Van Saarloos dat Wilders een soortgelijke vorm van afleidend kijken naar de randfiguren leek te doen, en dat dit misschien wel was waar hij goed in is.
4. De verhalen van rouw die je niet kunt loslaten zijn moeilijk te vertellen
Amy Leon schreef het nummer Burning in Birmingham voor Sarah Collins, die een Ku Klux Klan bombardement uit 1963 overleefde en haar oog kwijtraakte. Haar jongere zusje overleefde het niet. Amy Leon vroeg zich af waarom wij Sarah Collins niet kenden. We kennen vaak wel de namen van de doden, maar Collins bleef leven, dus zij is niet bekend. Sarah Collins moest haar hele leven de ziektekosten uit eigen zak betalen. Leon schreef dit nummer om haar verhaal te vertellen en een crowfunding voor haar te starten.
Tekst loopt door onder de video.