Om het geluid te dempen staat er muziek aan, maar het is duidelijk dat iedereen die in dit huis woont precies weet wat er aan de hand is. De vraag waarom ze niets doen, waarom ze het normaal vinden wat vader uitspookt, wordt aan ons overgelaten. Het zijn gewone mensen die met het kwaad in aanraking komen. En het kwaad, dat is papa Puccio.
Ook wij worden met deze banaliteit geconfronteerd. De kidnappings zijn flitsend in beeld gebracht — om de absurditeit ervan te accentueren.
En, Alejandro. Die rugbyspeler. Hij is zo'n innemend persoon dat je niet anders kunt dan je met hem identificeren. Het is duidelijk dat hij met tegenzin helpt met de kidnappings, maar gaat er toch mee door. De vraag is natuurlijk: waarom?
De suggestie in de film is dat de verdwijningen en de moorden in Argentinië een way of life zijn geworden. Je doet het zoals je een kruidenierswinkel runt. Dat is misschien ook de reden waarom de buurtgenoten 'geschokt' reageren wanneer de Puccio's worden gearresteerd. 'We wisten van niets', zeggen ze.
Maar… dat is nog maar de vraag.
Het grote verhaal - gewone mensen, moeder, dochters, zonen, die met het kwaad in aanraking komen en daarvan gaan houden - wordt tot de kern teruggebracht in de relatie tussen vader en zoon. Alejandro vertrouwt zijn vader blind. Misschien wel daardoor kan zijn het kwaad - dat zijn vader ook is - onderdrukken.
Wanneer hij het licht ziet, is het te laat. Alejandro ziet zijn vader voor wat hij is: een moordenaar, een dictator. Maar, ook zijn vader. Het verraad is verschrikkelijk. In de gevangenis slaat hij zijn vader in elkaar. Uit woede. Uit teleurstelling. Maar vooral uit liefde.
meer weten?
Bovenstaande tekst werd eerder uitgesproken door Gawie Keyser in Brainwash Radio, de verhalende nieuwsanalyse van Brainwash op NPO Radio 1. Elke laatste maandag van de maand, 20:30 tot 21:30 uur. Ook beschikbaar als podcast.