Actrice Jennifer Lawrence op de rode loper bij de premiere van Mother! (foto: EPA, Andy Rain).
In de tweede helft van de film is zij in verwachting. Meer mensen arriveren in het huis. En weigeren weer te vertrekken, zelfs wanneer het kindje geboren wordt.
De film sluit af met chaos. Apocalyptische gebeurtenissen spelen zich in het huis af; en het kind wordt door de massa verscheurd en verorberd.
Dus, heel erg ingewikkeld allemaal. Maar als je nu eens niet afhaakt, kom je veel tegen.
Want wat zien we? In eerste instantie de Bijbel:
- de Schepping;
- de zondeval;
- de eerste misdaad (Cain en Abel);
- de verspreiding van kinderen van Adam en Eva over de aarde;
- de vernietiging en heropbouw van de aarde (de zondvloed);
- de kruisiging; en
- tenslotte de voorspellingen over het Einde der Tijden in Openbaringen
We zien nog iets, en dít is denk ik de bron van de woede onder de mensen over deze film. We zien een Schepper — de dichter, Him geheten, met een hoofdletter H — die álles bepaalt. Zijn vriendin (de moeder, 'oermoeder') is als klei in zijn handen. Hier is overigens nog iets dat wringt bij sommige boze mensen, en dat is het beeld van de onderdanige vrouw die alleen maar in dienst staat van een man die creatief bezig is.
Omdat het perspectief in de film dwingend dat van de moeder is (het filmische equivalent van de ik-verteller uit de literatuur) overkomt dat lot óók ons, de kijkers. Ook wij zijn dus gemaakt, ook wij worden gecontroleerd. Wat onverteerbaar is: het idee dat ons leven niet óns leven is, maar het gevolg van de grillen van een schepper — van God.
Tenslotte komt er nog een waarheid naar boven, wat eveneens een zenuw raakt bij de kijkers. Want met 'Mother!' (zie ook het uitroepteken) bedoelt Aronofsky ook, jawel, 'moeder aarde'.
En dát verandert het hele verhaal weer. Want dán bepalen 'we' wél alles, in die zin dat de mens zelf een soort vernietigende god is — die de oerschepping, moeder aarde, ten gronde richt met sadistisch gedrag.
Met welke lezing je ook meegaat, Mother! ís inderdaad erg (uitroepteken) om te zien. En misschien nog het beste terug te brengen naar de kleinst mogelijke betekenis: het lot van die vrouw, Mother. De horror… van te weinig liefde.
meer weten?
Bovenstaande tekst werd eerder uitgesproken door Gawie Keyser in Brainwash Radio, de verhalende nieuwsanalyse van Brainwash op NPO Radio 1. Elke laatste maandag van de maand, 20:30 tot 21:30 uur. Ook beschikbaar als podcast.