Ontheemd zijn: het gevoel van ergens niet thuishoren. Dat had ik deze zomer toen ik op bezoek was in mijn geboorteland Zuid-Afrika. Want: dat verleden krijg ik nooit weer terug. Maar ik had dat óók bij terugkeer in Nederland — ik hoor hier simpelweg niet thuis. Want: hier héb ik geen verleden.
Hiermee is het grote dilemma van de landsverhuizer voor mij een feit: wie eenmaal permanent de plaats verlaat waar hij geboren is, kan niet meer terug, terwijl het probleem nu juist is dat zo iemand nooit echt ergens anders zal kunnen aarden.
Het Engelse woord displacement dekt de lading beter. Een woord dat we dezer dagen telkens weer terugzien in de actualiteit. Grote groepen mensen die hun land verlaten, op de vlucht voor geweld of onderdrukking. Maar ook: grote groepen mensen die zich in het eigen land niet meer thuis voelen, juist als gevolg van de groeiende multiculturaliteit… ironisch genoeg veroorzaakt door de effecten van displacement of ontheemding.
Om zaken nog erger te maken zag ik vlak na mijn terugkeer uit Johannesburg de nieuwe film van de Amerikaanse regisseur Steven Soderbergh, getiteld Logan Lucky. En bij vooral een scène hiéld ik het niet meer.
De film gaat, even kort door de bocht, over de achterban van Donald Trump: witte mensen die zich displaced voelen in eigen land.
Het verhaal speelt zich af in Concord, North Carolina, een swing state die in de presidentsverkiezingen door Trump werd gewonnen.
Hoofdpersoon is Jimmy Logan, een typische blue collar worker. Die, eveneens typisch, zijn baan als bouwvakker bij de plaatselijke autoracebaan kwijtraakt.
Tekst loopt door onder de video.