In Brainwash Zomerradio van Human interviewt presentator Floortje Smit denkers aan de hand van muziek. Hierboven terug te luisteren. Welke nummers zijn vormend geweest voor hun identiteit en denken? Deze lessen kunnen we leren van filosoof Frank Meester.
1. Je hoeft niet consequent te zijn in de opvoeding van je kinderenOuders lijden aan het schipper-syndroom. Dat is het voortdurend schipperen tussen wat ze moeten doen. Filosoof Stine Jensen en ik hebben daar een boek over geschreven, De opvoeders: Wat filosofie de schipperende ouder kan leren. Wij zijn zelf opvoeders, we moeten consequent zijn, maar stellen onszelf ook de vraag of we dat wel kunnen doen. De gemene deler blijkt keer op keer dat we constant aan het zoeken zijn.
Een van de dilemma's gaat over het schipperen tussen luisteren naar het kind en kijken wat het kind wil, en autoritair zijn. Een tweede, groot probleem dat we tegenkwamen is de vraag of we het kind opvoeden als goede burger, of een gelukkig mens. En een derde hoofdprobleem is of we kinderen genderneutraal willen opvoeden, of we meer de nadruk leggen op het verschil tussen jongens of meisjes?
Ouders zijn altijd onzeker; de méns is onzeker. Maar in deze tijd zijn ouders misschien wel onzekerder dan vijftig jaar geleden. Een belangrijke reden daarvoor is anticonceptie: we hebben nu de keuze om geen kinderen te nemen, en daarmee ook de keuze om ze wel te nemen. Dat maakt dat deze keuze een bewuste keuze is. Het is niet iets wat je overkomt, maar het is iets waar je voor kiest, en dan wil je het ook goed doen. Dit maakt dat ouders er meer bovenop gaan zitten.
Daarnaast leven we in een post-traditionele maatschappij. De taakverdeling is veranderd: de moeder zorgt niet langer thuis voor de kinderen terwijl de vader werkt. Dit is een goede ontwikkeling, maar zorgt er ook voor dat je voortdurend moet uitzoeken wie wat doet. Het loopt niet vanzelf meer soepel, maar je moet veel overleggen. Je krijgt dan ouders die het oneens zijn, of die hun verantwoordelijkheid niet nemen. De een doet dan niet wat er verwacht wordt, en daar wordt de ander boos over.
Sommige opvoedboeken vertellen je precies wat je moet doen. Je moet bijvoorbeeld het gesprek aangaan met je kind, en luisteren om het uit een woede-aanval te krijgen. Wij beweren niet te weten hoe het moet, en geven geen rechtlijnig advies. We erkennen dat we allemaal wat aanmodderen, maar geven wel een overzicht wat verschillende filosofen erover gezegd hebben. Soms weet je niet waartussen je precies aan het schipperen bent, en filosofie helpt dan om het fundament van je opvattingen helder te krijgen en kan je een ander perspectief bieden. Filosofie maakt duidelijk welke posities er zijn. Sommige filosofen zitten aan de autoritaire kant, andere denkers aan de luister-kant. We zeggen niet: je moet dit kiezen of dat kiezen. Je moet schipperen, daar ontkom je niet aan. Je kind verandert in de loop der jaren, en daarbij is ieder kind anders.
Het grootste misverstand over opvoeding is dat het leuk moet zijn. Voor Plato speelt opvoeding een belangrijke rol, in zijn beroemde boek Politeia. De stadsstaat van de toekomst zijn we nu aan het maken door de kinderen op te voeden. Het is een plicht, je moet het doen. Voor veel ouders van nu is dat fijn om te horen, omdat je vaak denkt dat het leuk moet zijn omdat je ervoor gekozen hebt. De ouders proberen het leuk te houden met zeurende kinderen op het strand, en worden dan ineens boos. Misschien moet je eerder boos worden en duidelijk zijn, en dat kan als je weet dat opvoeden niet alleen maar leuk hoeft te zijn.
De Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau schreef Emile, waarin hij een extreme positie inneemt aan de luister-kant. Je moet voortdurend faciliteren, en om je kind heen bewegen, zodat het kind kan doen wat het zelf wil. Het kind moet volledig zichzelf kunnen ontwikkelen. Aan de andere kant heb je de Duitse denker Immanuel Kant, die juist op discipline hamert. Bij hem gaat het om de morele kant van opvoeding. Discipline, duidelijke regels en geen gezeur. De opvoeding moet voor iedereen hetzelfde zijn, voor zowel jongens als meisjes. Je hoeft niet te kijken naar het specifieke kind.
Tekst loopt door onder de afbeelding.