Technologie is niet kwaadaardig, wel verleidelijk. Facebook, Twitter en Instagram zijn als casino's, ontworpen om je klikkende te houden. Jouw tijd is hun geld. Jouw aandacht wordt gekwantificeerd en herverpakt voor verkoop.
In een wereld waarin nummers exponentieel groeien, waar macht en kansen binnen handbereik zijn waarover voorgaande generaties niet durfden te dromen, zijn onze tijd en aandacht schaars geworden. En mijn vraag voor jou is: Doe jij je tijd niet in de uitverkoop?
Technologie en digitale systemen helpen ons gesloten vragen te beantwoorden. Hoe hoog is Mount Everest? Hoeveel geld verdient de minister president? Waar is deze winkel? Hoeveel kost dit product op Amazon?
Maar ze zijn niet goed bij het helpen beantwoorden van open vragen. Wat is voor jou het meest belangrijk? Waar hou of droom je van? Wat voor soort en kwaliteit van aandacht verdienen jij en de mensen en dingen waarvan jij houdt?
Voor mij is het belangrijker dan ooit om mij te verzetten tegen de afvlakkende effecten van digitale tijd. En gewoontes te ontwikkelen die ons helpen onverdeelde tijd te besteden aan het stellen van vragen die enkel wij kunnen beantwoorden.
Zoals de Nobelprijswinnaar, Daniel Kahneman, stelt: "Geconfronteerd met een moeilijke vraag, kiezen we er vaak voor een makkelijkere vraag te beantwoorden, vaak zonder op te merken dat het om een vervanging gaat."
We hebben nu meer dan ooit de tijd en ruimte nodig om onszelf open vragen te stellen die enkel wij kunnen beantwoorden. Als we dit kunnen, zijn we hopelijk in staat op een betere manier met technologie om te gaan. We zullen inzien dat we wel degelijk invloed hebben op onze leefwereld.
We kunnen gaan nadenken welke plek we technologie geven in ons leven. Zodat we ons niet simpelweg hoeven te schikken naar het systeem, maar zelf kunnen bepalen hoe we onze levens vormgeven en hoe we ons verhouden tot de verleiding.