Herinner je je Sofagate nog? De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, was samen met de voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, op bezoek in Turkije. Samen met de Turkse president Recep Tayyip Erdoğan wandelen ze naar een belangrijk tv-moment. Maar Erdoğan blijkt slechts twee stoelen te hebben klaargezet – een voor hem, en eentje voor Charles Michel. Commissievoorzitter Von der Leyen ontdekt dat er geen stoel voor haar is en neemt noodgedwongen plaats op een sofa waar de camera's niet op gericht zijn. Het moment is zichtbaar ongemakkelijk.
Vlak na het incident volgden de berichtgeving, de analyses en de meningen. Velen schrijven Erdoğan af als uitdager, ten eerste omdat hij als gastheer deze situatie met te weinig stoelen creëerde en ten tweede omdat Turkije niet lang daarvoor uit de Istanbul Conventie was gestapt, die juist werd opgetekend om geweld tegen vrouwen aan te kaarten. Het behang van deze kamer was er dus al één van spanningen rond gelijke rechten op het moment dat de Voorzitter van de Europese Commissie als vrouw een stoel in het centrum van de aandacht wordt geweigerd.
Opvallend hier is ook hoe over Charles Michel geschreven wordt, die wel op een stoel mocht zitten. Had hij het ook anders kunnen doen? Zijn stoel weg kunnen geven of gewoon zeggen dat dit niet de bedoeling kan zijn? Soms wordt hij samen met Von der Leyen als slachtoffer beschreven en soms valt hij samen met Erdoğan als dader. Zijn rol is ook niet zo eenduidig: Michel toont ons hoe we ons kunnen verhouden tegenover een protocol. Het protocol in de betekenis van 'geheel van vastgelegde regels en afspraken' is wat academica Sara Ahmed in haar boek Living a Feminist Life uitvoerig beschrijft als het gaat over de grondbeginselen van feminisme en de rol van de killjoy.
Letterlijk vertaald is de killjoy iemand die het geluk of plezier, 'joy', komt verzieken, 'killen'. Dat klinkt negatief, maar dat is het voor Ahmed niet. Een killjoy verzet zich tegen ingesleten patronen, die ze traffic systems of verkeersstromen noemt, waarin de stroom symbool staat voor de conventies in de maatschappij die bijna onzichtbaar richting aangeven in ons leven, zoals studeren, een rijbewijs halen, werken, een huis kopen, trouwen, of kinderen krijgen.
Wij als individuen zijn dan de auto's die de stroom in een bepaalde richting volgen. Gaandeweg zijn we echter 'het volgen van die stroom' gelijk gaan stellen aan 'voor geluk kiezen' (joy). Dat zie je vooral als je de stroom niet volgt. Of als je midden op de snelweg stopt, en je een file veroorzaakt. Omdat we de stroom gelijk zijn gaan stellen met 'geluk', lijkt het alsof je het concept 'geluk' aanvalt als je de stroom onderbreekt. 'Doe niet zo moeilijk, ga gewoon mee met de stroom, straks staan we allemaal stil.'
Maar anders dan een snelweg, is een protocol niet in steen gebeiteld. Dat legt Sara Ahmed met een andere metafoor uit, als ze spreekt over 'paden'. We volgen paden omdat ze er zijn. We gedragen ons naar de regels die er zijn, maar ons gedrag kan ook nieuwe regels vormen. Als je een andere weg begint te gebruiken en je doet dat consequent, dan effen je een nieuw pad.
Dat is niet altijd bewust, dat bewandelen van die paden. Daarom is bewustwording van deze geluksprotocollen een van de eerste en belangrijkste punten in een feministisch of gedekoloniseerd leven.
Weten dat regels kunnen veranderen, is belangrijk om regels te veranderen, want tegen de stroom in gaan vergt moed. Daarom is Sofagate zo'n goed voorbeeld. Voor mij illustreert de situatie in de zitkamer van Erdoğan dat we niet bang moeten zijn om het protocol te doorbreken. Ik was teleurgesteld in Charles Michel, en velen met mij. We verwachten moed van onze leiders. Soms willen we van onze leiders dat ze de cape van de killjoy aantrekken om het juiste te doen, ook als het gevaar groot is dat ze een protocol doorbreken door een andere richting te kiezen. Als vertegenwoordiger van Europa had hij moeten killjoyen voor gelijke rechten. Omdat hij dat niet deed, wordt hij medeplichtig bevonden. Hij koos ervoor op het pad te blijven en liet de kans voorbijgaan om een nieuw pad te maken.