Hoe schop je het tot docent aan de universiteit, schrijver bij de meest prestigieuze bladen van Nederland en, ja, zelfs helemaal tot Tweede Kamerlid der Staten-Generaal, terwijl je de kleinzoon bent van geitenhoeders?
Het antwoord op die vraag – zei ik altijd – is de steun, inspiratie en motivatie die ik van huis uit mee kreeg. Als voorbeeld gaf ik een moment in mijn leven dat ik nooit zal vergeten. In 1993 begon groep 8, en mijn vader nam me apart. Hij keek me heel indringend aan. En hij zei: 'Zihni, dit is het allerbelangrijkste jaar van je leven. Want aan het eind van dit jaar word je schooladvies bepaald. Dus jij gaat keihard je best doen, de beste van de klas worden en vwo-advies halen. Want', zei mijn vader, 'als je dat niet doet... dan ga ik je slaan.'
Nee grapje, mijn vader dreigde nooit, maar hij wees wel de weg naar de kansen die er waren in Nederland. Dus, zei ik dan, 'Dankzij mijn vader is het allemaal gelukt.' Maar nu besef ik dat dat niet helemaal waar is. Het was niet mijn vader, maar Nederland. Niet het Nederland van nu. Maar het Nederland van de sociale verzorgingsstaat. Dat was het Nederland dat mensen als mensen behandelde. Ook al waren ze arm. Ook al waren ze niet geboren met privileges. Hoe anders is dat nu.
Als je als een dubbeltje bent geboren, zorgt de overheid dat je nooit meer een kwartje kan worden. De doctrine van marktwerking, van je eigen broek ophouden, van concurrentie, van zero tolerance is als een postmoderne sharia neergedaald op ons land.
Dat woord sharia gebruik ik niet lichtzinnig. Het gaat om de papieren werkelijkheid, wat in de koran of de bijbel staat, het woord van god, in dit geval de vrije markt. Dit salafistische geloof in marktwerking was de consensus, niet alleen bij de VVD, niet alleen bij de PvdA, maar ook bij D66, CDA, GroenLinks en en ja, ook bij u, de Nederlandse bevolking.
Neem het zogenaamde sociale leenstelsel in het onderwijs. De eerste aanstalten kwamen in het jaar 2000, in een advies van de Onderwijsraad. Het fascinerende is om terug te lezen wat de allereerste zinnen van dat advies waren: 'Markt is in. Markt is alom.' Net als je in de bijbel of de koran leest over 'God' en niet 'de God'. Dat advies ging over hoe de wil van de Alwetende, Alomtegenwoordige Markt het beste kon worden uitgevoerd. En dat gebeurde ook, ontzettend vroom, in de jaren daarop.