Ik heb een boek over eenzaamheid geschreven, De lege hemel, en tijdens het schrijven bleef David Bowie maar in mijn gedachten opduiken. Het heeft me aardig wat tijd gekost om erachter te komen waarom eigenlijk. Aanvankelijk dacht ik: het is omdat Bowie in zijn leven veel heeft gespeeld met het thema ruimtereiziger. Zijn doorbraakhit, Space Oddity uit 1969, gaat over Major Tom, een astronaut die het contact met de aarde verliest. Dat is op zichzelf al een krachtig beeld van eenzaamheid, en de weemoedige muziek laat je voelen hoe het is als de verbinding met de wereld is verbroken.
Major Tom heeft Bowie niet losgelaten. In Ashes to Ashes uit 1980 is Major Tom toch weer terug op aarde, maar blijkt hij een junkie geworden. Major Tom is nu verloren in zijn binnenruimte. Ook dat is een vorm van eenzaamheid: niet meer in verbinding staan met de hoop die je voor jezelf hebt en het vertrouwen in je eigen potentieel. Major
Tom is zichzelf kwijtgeraakt.
En het gaat verder. In de clip van Black Star, die Bowie maakte toen hij wist dat hij stervende was, zie je in een soort maanlandschap een astronaut met een glimmende helm liggen. Een vrouw met een lange muizenstaart opent de helm en pakt er een schedel uit, die bezet is met glinsterende stenen. Verderop in de clip wordt de schedel aanbeden in een soort rare rite. Voor mij zegt Bowie daarmee: 'Als ik dood ben, heb ik geen enkele invloed meer op hoe mensen met mij aan de haal gaan.' Je kunt ook eenzaam zijn door het besef dat je anders bent dan hoe mensen je zien. Dan is zogezegd de verbinding weg tussen je private zelf en je publieke zelf.
Dat dacht ik dus, en het was geen straf om met Bowie door tijd en ruimte te reizen. Maar daarmee was Bowies belang voor mijn denken over eenzaamheid nog niet uitgeput. Bowie is ook een meester in het vernieuwen van de manier waarop hij zich aan de wereld toont, dus van zijn persona. En dat welbewust vormgeven van je persona is ook typisch iets voor mensen. In zekere zin spelen we altijd een rol. Wij doen de deur van ons huisje open, betreden het toneel van de wereld, weten dat we bekeken gaan worden, en denken na over hoe we willen overkomen. Als ik brood haal om de hoek, doe ik niet veel moeite. Maar als ik lesgeef, zorg ik dat ik een beetje professioneel overkom. En natuurlijk heb ik gewikt en gewogen wat ik voor deze Brainwash Talk aan zou trekken.
Als kunstenaar en artiest snapte Bowie als geen ander dat hij te kijk stond, en hij speelde uitdrukkelijk met zijn presentatie. Hij bedacht talloze persona's – Major Tom dus, maar ook Ziggy Stardust, de Thin White Duke, en nog zo wat, die er anders uitzagen en zich anders gedroegen en als het ware een heel andere mythologie meebrachten. En toch was het ook steeds onmiskenbaar Bowie.
Filosofisch is dit interessant. Om een persona te creëren, dus om te denken: zo wil ik aan mensen verschijnen, moet je als het ware kunnen pendelen tussen je eigen binnenwereld en de publieke buitenwereld. Je voelt, of merkt, hoe je jezelf uit wilt drukken, en probeert dat neer te zetten in de realiteit. De beweging voltrekt zich ook andersom: er gebeurt iets in de buitenwereld, en dat heeft zijn weerslag op jouw binnenwereld. Leven is beweging, verandering. Niets staat stil. Ook jij zult onherroepelijk veranderen.
En, omdat je een mens bent, met die typisch menselijke vermogens, zul je je bewust zijn van die veranderingen. Misschien kun je er zelfs op anticiperen door jezelf opnieuw te stileren. Doe je dat niet, dan moet je op een dag misschien constateren dat je jezelf bent kwijtgeraakt, omdat je vastzit in een rol die niet meer zo goed uitdrukt wat er van binnen bij jou leeft. Je gedraagt je dan op een manier die niet past bij hoe je je voelt. Ik denk dat een midlifecrisis hier een sprekend voorbeeld van is. Je bent dan als het ware de verbinding met jezelf kwijtgeraakt. Dat is voor mij net zo goed een vorm van eenzaamheid. Want eenzaamheid is immers: lijden aan een gevoel van gebrek aan verbinding.