De godin Aruru waste haar handen, nam een snufje leem en gooide dat in de wildernis. En zo schiep zij Enkidu, kind van de stilte. Dit is de eerste gebeurtenis in het eerste verhaal dat ooit op schrift is gesteld: het Gilgamesj-epos van meer dan 4000 jaar geleden. Het eerste verhaal aller tijden bevat ook het eerste halfmenselijke personage. Enkidu is van leem gemaakt en moet mens worden door zeven nachten op rij de liefde te bedrijven en voedsel te eten. Enkidu is overigens niet de held van het verhaal. De hoofdpersoon is Gilgamesj.
Gilgamesj heeft een ander probleem. Hij is voor twee derde god, voor een derde mens. Maar hij wil honderd procent bovenmenselijk worden. Hij wil het eeuwige leven. Is dat niet prachtig? In het eerste verhaal ooit geschreven, zo lang geleden, hebben we iemand die maar half mens is en iemand die bovenmenselijk wil worden. En sinds die tijd heeft de mens in praktisch alle beschavingen, samenlevingen met landbouw, steden en een schrift steeds weer verhalen bedacht om de wereld te verklaren vol wezens die half mens zijn. Je komt veel over samenlevingen te weten door te kijken naar wat ze vrezen in bovenmenselijke en minder dan menselijke figuren.
Neem het middeleeuwse verhaal van de Golem, een Joodse legende, over een ook van leem gemaakte reus die de Joden tegen antisemieten moet beschermen. Maar hij draait dol en valt zijn schepper aan. Wat is de boodschap daarvan? Waarvoor vreesden de bedenkers van dat verhaal?
Vampiers: razend populair in de negentiende eeuw. Ineens is de vampier het engste monster in de literatuur. Waarom? Omdat men in de 19de eeuw bovenal bang was voor vrouwelijke seksualiteit. Wat gebeurt er als je dochter iemand vindt die zo aantrekkelijk is, zo romantisch, en trouwens ook: zo spierwit als een vampier? Dat is de subtekst van vampierverhalen.
Hoe zit het met ons? Waar zijn wij in onze samenleving bang voor? Mijn stelling is dat onze verhalen worden bevolkt door één half onmenselijk en één bovenmenselijk personagetype. Het onmenselijke personage is de zombie. Het genre van de zombiefilm ontstond al in 1932 maar brak pas door in de jaren 60, met Night of the Living Dead. Nu is het een rage. De filmindustrie produceert nu wereldwijd meer dan dertig zombiefilms per jaar. Het genre is zo bekend dat je als een zombie kunt lopen en overal snapt een kind van drie jaar oud wat je uitbeeldt. En het genre vereist zo weinig uitleg dat je het met ieder ander genre kunt combineren. Het past overal in. Dan krijg je films als La Cage aux Zombies. Of Zombie Bikers From Detroit. Santa Claus Versus the Zombies.
Tekst loopt door onder de afbeelding.