Je hersens effectief gebruiken: wel zo handig. Voor ieder die wel eens moet lesgeven, of zelf moet leren, komt een sterk geheugen goed van pas. Hoe zit het met jouw geheugen? Werkt het goed? Bijna overal hoor ik van mensen: mijn geheugen is redelijk, of slecht. Bij sommigen zelfs zo slecht dat ze de naam van hun partner op hun arm moesten tatoeëren.
Heel anders is dat bij geheugenatleten. Die doen je versteld staan. Als ik een pak kaarten neem en schud en je vraag om de volgorde van alle 52 kaarten in te prenten, denk ik dat de meeste mensen dat niet kunnen. Het wereldrecord hiervoor is iets meer dan 12 seconden. Mij lukt het in 30 seconden, als ik mijn dag heb.
Ik kan je in korte tijd leren je geheugen beter te gebruiken. Ik ben neurowetenschapper in Nijmegen, maar ook geheugentrainer. In mijn boek De geheimen van ons geheugen beschrijf ik waartoe we in staat zijn. Met Duitsland heb ik zeven keer het WK geheugensport gewonnen. En ik vind dat geheugentraining een rol moet krijgen in ons onderwijs. Want stel je voor dat leerlingen vol enthousiasme dingen leren. Dat ze met plezier zaken in hun hoofd stampen: historische data en weetjes, en met gemak nieuwe woorden en complexe wetenschappelijke begrippen leren. Volgens mij hoeft dit geen fictie te blijven, het is echt mogelijk.
We hechten weinig waarde aan uit je hoofd leren. Althans, in onze samenleving. In Azië ligt dat anders. Bij het WK Geheugensport in 2013 werd het team uit Mongolië, dat 2 miljoen inwoners telt, derde op de ranglijst van landen. Bij aankomst thuis werd het team op het vliegveld ontvangen door de premier van hun land. De teamaanvoerder werd in Mongolië sporter van het jaar en jurylid bij Mongolia's Got Talent. De Filipijnen werden tweede. Zij werden thuis onthaald door tv-ploegen, waren te gast in het parlement en kregen beurzen om hun sport als prof te kunnen beoefenen. Mijn team, Duitsland, won. Ik werd op het vliegveld onthaald door mijn moeder, en in de lokale krant stond een klein stukje met een spelfout in mijn naam. Groot contrast.
Een leuk feit over geheugensporters: het is geen speciaal talent, maar louter een kwestie van techniek. Dat hebben we met onderzoek aangetoond. In een vorig jaar gepubliceerd artikel tonen we aan dat geheugensporters geen afwijkende hersenstructuur hebben. Maar we vonden wel verschil in de functionele hersenconnectiviteit, hoe verschillende delen van het brein met elkaar communiceren. Sterker nog: toen ik studenten zes weken op die technieken liet oefenen, vlogen niet alleen hun geheugenprestaties omhoog, maar vertoonden ze dezelfde functionele hersenconnectiviteit.
Sommigen zullen zeggen: 'Ach, ik heb een computer, smartphone, internet. Ik hoef niks meer te onthouden. En leren is toch meer dan stampwerk?' Ja en nee. Als je weet dat je iets kunt opzoeken, onthoud je het niet. Wat je niet kunt onthouden, kun je niet begrijpen. En wat men vaak over het hoofd ziet: zonder geheugen geen ideeën.
Je kent vast het verhaal van hoe Newton zijn zwaartekrachttheorie bedacht. Op een mooie herfstdag zo tegen 1670 was hij aan het relaxen in de tuin. Hij zat onder een boom, er viel een appel op zijn hoofd en pats! Zwaartekracht. Ineens snapte hij het. Zoiets noemen we een eureka-moment. Dat stamt van Archimedes, die ook zo'n briljante inval had toen hij in bad stapte, het water zag stijgen en dacht: het volume van het verplaatste water moet ook dat van mijn lichaam zijn. Eureka. Maar bij die anekdotes wordt verzwegen dat ze die kwesties jarenlang bestudeerden voordat ze 'ineens' op hun geniale idee kwamen. Ze hadden al netwerken in hun hersenen, herinneringen, die ertoe leidden.
Mijn fascinatie voor het geheugen begon al op school, in 2002. Ik zag een geheugentrainer op tv die een actrice geheugentechnieken leerde. En ik dacht: dat kan van pas komen op mijn eindexamen. Al snel deed ik aan wedstrijden mee. En ook op school had ik er veel aan. Tot die tijd deed ik het goed, maar was geen uitblinker. In de vierde klas bleef ik bijna zitten op Engels. Ik kan de 'th' nog steeds niet uitspreken, maar mijn Engels is nu redelijk. Allemaal dankzij geheugentraining. Ik deed twee studies in de tijd van één: informatica en natuurkunde. Voltooide ze allebei met de hoogste cijfers, en promoveerde in de neurowetenschap voor mijn dertigste. En ik bleef actief als geheugensporter en voetbalde elk weekend. Ik spreek vloeiend Engels en Nederlands en redelijk Mandarijn en Spaans. Ik zeg dat niet om op te scheppen. Want ik weet zeker dat wat mij is gelukt haalbaar is voor willekeurig welke middelbare scholier. De natuur geeft ons namelijk wel onze hersenen, maar niet de handleiding. Niemand legt uit dat je geheugen beter wordt als je er anders mee omspringt.
Ik zou willen dat ik je kon vertellen dat we precies weten hoe ons geheugen werkt. Helaas, we weten wel iets, maar nog lang niet alles. Waar in onze hersenen zit het geheugen? Als ik een computer open, zie ik de harde schijf, het werkgeheugen en de processor. Allemaal met een eigen functie. In de hersenen zie ik dat niet. Veel van onze informatie komt van patiënten.