Mijn geluidstechnicus, Sylvia, met wie ik sindsdien vaak samenwerk werkt al dertig jaar als geluidstechnicus. Ze begon in de punk, later popmuziek en met haar maakte ik de gekste dingen mee op tour. We kwamen eens aan op een festival in Dordrecht, een klein festival, en de festivaldirecteur kwam iedereen even backstage de hand schudden. Ze stelde zich voor als Sylvia de geluidstechnicus. Ik zag zijn ogen wijd open gaan en hij zei: 'Oh, ga je dan echt het geluid doen vanavond?' Ze zei: 'Ja, dat ga ik doen.' Toen vroeg hij: 'Heb je dat vaker gedaan dan?' Sylvia antwoordde: 'Dat doe ik al dertig jaar.' En toen vroeg hij ook nog: 'Weet je dan echt hoe al die knopjes werken?' Sylvia zei: 'Ja, dat weet ik.'
En ik stond perplex. Op de terugweg in de auto zat ze naast me. Ik vroeg haar: 'Word je nooit boos van die vragen, of geïrriteerd?' Zij zei: 'Nee, als je als vrouw zo lang een mannenberoep hebt, dan leer je dat het geen seksisme is of kwaadwillendheid, maar pure verbazing. Het gaat erom dat mensen een bepaald beeld hebben van wie een beroep uitoefent. En bij dat beeld past geen vrouw, want dat hebben ze nog nooit gezien.'
Ik vond dat interessant. En ik vond mijn eigen blinde vlek ook interessant. Ik ging me verdiepen. Ik ben me gaan bezighouden met de positie van vrouwen in de muziekindustrie. Ik heb een beroepsvereniging opgericht: BAM! en ik ben in Brussel belangen gaan behartigen namens de Europese muzikantenorganisatie. Ik heb daardoor in heel Europa met mensen gesproken. Politici, programmeurs, artiesten, lobbyisten, noem maar op. En dat levert een interessant beeld op. En vrij veel frustratie.
Zo schreef ik een paar jaar geleden een stuk over dat er ieder jaar zo weinig vrouwelijke artiesten in de Top 2000 staan. Er is ieder jaar wel een beetje aandacht voor. Ik schreef er een column over. Toen werd ik uitgenodigd bij RTL Boulevard om erover te praten, dus ik ging naar de studio. En terwijl ik stond te wachten op het interview stond Ronald Molendijk achter de desk. Dat is een soort ex-DJ, deskundoloog die vaak bij RTL Boulevard over de muziekindustrie praat.
Hij sprak over vrouwelijke artiesten en waarom die niet in de Top 2000 zouden staan. Volgens hem had dat een simpele oorzaak, namelijk dat vrouwen nu eenmaal niet zulke goede muziek maken. Als ze dat wel zouden doen, zouden mensen erop stemmen en zouden ze in de lijst komen. En ik stond te wachten, en zag op mijn horloge de minuten voorbijgaan. Toen hoorde ik de regisseur in mijn oor fluisteren: 'Het interview lukt niet meer, want Ronald is lekker op dreef. We laten hem nog even doorpraten en dan gaan we naar de reclame.' Zo verdween ik nog voor mijn verschijning uit RTL Boulevard.