Je bent vast nog nooit in het kleine stadje Altamonte Springs in Florida geweest. Er is ook geen reden om daarheen te gaan. Toch noem ik het, omdat dat stadje een model heeft geïntroduceerd dat volgens mij de toekomst is voor veel openbare diensten. Niet alleen in de VS, maar ook in West-Europa. Wat heeft dat Altamonte Springs gedaan? Ze hebben een akkoord gesloten met Uber, een bedrijf dat je ongetwijfeld wel kent.
Altamonte Springs, een relatief kleine stad met weinig geld die amper kan rondkomen, subsidieert Uber met een miljoen dollar per jaar, zodat het bedrijf openbaar vervoer kan aanbieden. Het is geen gewone taxi meer die als een commercieel bedrijf opereert; in Altamonte Springs verzorgt Uber het openbaar vervoer. Elke rit met Uber in die stad is gesubsidieerd door de gemeente, zodat je als gebruiker minder hoeft te betalen.
Altamonte Springs doet dat omdat ze te weinig geld hebben om in eigen infrastructuur te investeren. Ze subsidiëren liever Uber om ritten betaalbaar te maken, dan dat ze investeren in wegen, bussen, treinen en metro's. Wat we hier zien gebeuren, gebeurt al dagelijks in allerlei andere sectoren, zoals onderwijs, zorg, vervoer en verzekering in Amerikaanse en Europese steden. Start-ups en grote bedrijven als Uber, Airbnb, Google en Amazon beloven dat de diensten goedkoper zijn. Een flinke kostenbesparing voor instanties die al te weinig geld hebben. Die het zwaar hebben, door bezuinigingen en andere problemen. En dan krijgen ze een soort reddingslijn toegeworpen, in deze moeilijke tijden. Veel instanties grijpen die kans.
Wat maakt die besparing mogelijk? Hoe kan het dat Uber en veel andere start-ups en bedrijven in staat zijn om het zo veel goedkoper te doen? Als je de kwestie gaat analyseren zie je dat ze goed gebruikmaken van de data die worden gegenereerd bij het aanbieden van de diensten. Bij elke Uber-rit worden data gegenereerd: waar je bent, waar je heen gaat, wie je bent, hoe je de chauffeur beoordeelt. Zo kan het bedrijf, in dit geval Uber, zijn middelen optimaliseren zodat het zijn diensten goedkoper kan leveren.
De grote droom, zoals de directeur van Uber ooit zei, is een zogenaamde eindeloze rit. Wat houdt dat in? Het is een optimaal schema voor een Uber-auto die iemand oppikt, dan voor altijd blijft rijden, en steeds een nieuwe passagier oppikt. Dan benut je die auto optimaal, omdat hij nooit stilstaat. Op basis van sensoren, data en algoritmes wordt het kapitaal, de auto, zo ingezet dat hij nooit staat te wachten. Als je goed nadenkt over het voorstel van zulke bedrijven, zullen velen van ons zo'n aanbod aantrekkelijk vinden. Met name omdat we niet goed in staat zijn om zelf te investeren in openbare, niet-commerciële diensten. Maar we moeten goed begrijpen waar al die data vandaan komen.
Waarom is het interessant voor bedrijven om die data te verzamelen? Naast het feit dat hun diensten goedkoper zijn, gebruiken ze alle data die ze verzamelen om te onderhandelen met overheden. In veel andere steden stapt Uber naar het gemeentebestuur en zegt: 'Jullie hebben weinig gegevens over de verkeersstromen. Wij willen helpen door jullie onze data te geven als jullie ons niet te streng reguleren.' In Boston zei Uber bijvoorbeeld: 'Als jullie ons met rust laten, krijgen jullie al onze data. Waar zijn de knooppunten? Waar staat het vaak vast? Waar kan een fietspad de doorstroming bevorderen?'
Tekst loopt door onder de afbeelding.