'Als het je niet bevalt in Nederland, ga je toch lekker terug', zei de beste man tegen mij. We zaten midden in een discussie over de hypotheekrenteaftrek. Kun je nagaan! Het ging niet over integratie, niet over migratie of discriminatie. Maar over de hypotheekrenteaftrek.
Ik ben door jou. Dat wil zeggen dat ik mijn verhaal houd tegen de achtergrond van stelselmatige vormen van in- en uitsluiting in Nederland. In de zorg, in het onderwijs, op de arbeidsmarkt. Maar ook door onze instituties zoals de politieorganisatie. Bij etnisch profileren.
Ik ben dus, mede door jou. En tegelijkertijd houd ik mijn verhaal tegen de achtergrond van dat wij ook onszelf kunnen definiëren. En dat is waar ik het me hier om gaat: microrevoluties. Microrevoluties zijn in de kern verzetsstrategieën. Vormen van verzet dus.
Waar macht is, is verzet. Microrevoluties zijn ongeorganiseerde, informele, alledaagse, individuele vormen van verzet. Ze zijn soms impliciet en soms ook verborgen. En het idee met die microrevoluties is dat we aan de ene kant worden gedefinieerd, maar dat we ook voortdurend onszelf definiëren.
In mijn zoektocht heb ik me laten inspireren door het werk van James C. Scott. Hij heeft het boek Weapons of the Weak geschreven. Daarin gaat het onder andere over totalitaire instituties. En ik gebruik twee extreme voorbeelden, slavernij en de gevangenis. Daarin zijn individuen ook voortdurend, permanent bezig met het terugduwen tegen macht. Dus het gaat mij om het bevragen, het in twijfel trekken, het bediscussiëren, maar ook het verzetten tegen macht. En daarmee wil ik je ook bewust maken van je eigen invloedssfeer en manoeuvreerruimte. Dat je niet passief bent, maar actief. Een creatieve levenskunstenaar. Dat je dus geen gehoorzaam lichaam bent, maar dat je altijd en overal verzet pleegt.
Ik zal een aantal voorbeelden geven. Je kunt ze beschouwen als repertoires van verzet.
De eerste is: doen alsof. In mijn onderzoek naar de politie heb ik gekeken naar in- en uitsluiting binnen de politieorganisatie. Daar werd duidelijk dat agenten met een migratie-achtergrond steeds werden gewantrouwd. Het ging bijvoorbeeld om het vooronderstellen van dubbele loyaliteiten. Aan de ene kant naar hun achterban en aan de andere kant naar de politieorganisatie. En wat je zag, is dat die agenten allerlei verzetstrategieën, coping-mechanismen ontwikkelden, om die eisen steeds het hoofd te kunnen bieden.
Een Turks-Nederlandse agente vertelde over een situatie, een bekeuringsituatie, waarbij een voertuig komt aanrijden. De bestuurder van de auto is toevallig ook van Turkse afkomst, en vertelt haar een verhaal. De agente vindt dat die man een legitieme reden heeft voor de verkeersovertreding. Zij wil deze man dan ook eigenlijk alleen een waarschuwing geven. Maar vanwege eerdere ervaringen waarin zij werd bekritiseerd omdat ze mensen van haar eigen groep zou matsen, koos deze agente voor een hele bijzondere reactie.
Zij schreef namelijk op de bon: 'Meneer, dit is een waarschuwing. U hoeft de bon niet te betalen.' Zij overhandigde vervolgens de boete aan de man. En het fascineerde mij enorm. Ik vroeg haar waarom ze zo gehandeld had. Haar antwoord was dat ze op die manier aan de ene kant congruent bleef aan haar individuele norm. Ze vond namelijk dat die man geen verkeersboete verdiende.
Aan de andere kant was ze bezig met een vorm van impressiemanagement naar haar collega's toe waarbij ze in ieder geval de indruk wilde blijven wekken van neutraliteit en objectiviteit. Het ging haar vooral om het ontwijken van de discussie en van verwijten vanuit haar collega's. Dus de eerste vorm van verzet is: doen alsof. Het gaat hier niet om liegen en onwaarachtigheid. Het gaat om doen alsof.