Met zielsverwanten heb ik het Instituut voor Publieke Waarden opgericht. We willen mensen die niet in dat egalitaire systeem passen helpen en willekeur voorkomen. Dat is ingewikkeld in Nederland. Want dat gelijkheidsgedachtegoed zit er diep in bij ons. We hebben nogal een pervers egalitair cultuurtje onder ons.
Wat vinden Nederlanders het ergste wat ze kan overkomen? Als iemand anders beter behandeld wordt. Dus als jij je dakkapelvergunning wel krijgt en ik niet, dan sta ik bij het gemeentehuis te schreeuwen. Maar als ik hem wel krijg en jij niet: ja, dan zal je wel iets verkeerd ingevuld hebben.
Er zijn ook landen waar ze het heel onrechtvaardig vinden als iemand anders slechter behandeld wordt. Dat vinden Nederlanders over het algemeen niet zo'n probleem. Dus dat heeft tot krankzinnige bureaucratie geleid. Een voorbeeld: als wij er met z'n allen drie seconden over nadenken, komen we al snel tot de conclusie dat de leeftijd achttien ongeveer het meest krankzinnige criterium is om een recht op zorg aan te koppelen. Toch doen we dat al jarenlang. Alsof een psychose zegt: 'O, je bent achttien geworden, dan ga ik weer.'
Toch doen we dat, omdat we gelijke gevallen gelijk willen behandelen. Het gevolg is dat we ongelijke gevallen ook gelijk behandelen. En ik vind dat onrechtvaardiger dan het omgekeerde. Daardoor donderen mensen die te veel van de gemiddelde deler afwijken uit de verzorgingsstaat. Hoe proberen wij dat op te lossen? Als je dit verhaal samenvat hebben wij rechtmatigheid als waarde. De regeltjes heilig verklaard. En dat gaat niet meer goed komen. Niet nog meer regels om de onverwachte rare effecten van regels te compenseren.
We moeten er andere waarden aan toevoegen.
- Geld. Steeds minder publieke inkomsten en steeds grotere problemen. We moeten er zuinig mee omgaan. Als ik iemand met 6.000 euro beter kan helpen dan met 269.000 euro, dan hou ik 263.000 euro over om andere problemen op te lossen.
- Betrokkenheid. De wensen van mensen zelf doen er toe. We zeggen: regels, belangrijk; rechtsstaat, hartstikke goed; geld, belangrijk. Maar wat willen mensen zelf eigenlijk? Hoe ziet dat eruit?
We helpen inmiddels ongeveer 300 gezinnen met veel problemen per jaar. Dus iedereen die bij het Instituut voor Publieke Waarden werkt, heeft zelf een case load, en de andere helft van de week denken we erover na. Hoe kunnen we dat systeem verbeteren? Er meldde zich bij ons een mevrouw met vijf kinderen en 7.000 euro huurschuld. Ze was gescheiden van een man waar ze eindelijk aangifte tegen durfde te doen wegens huiselijk geweld. Ze kreeg de stempel uithuiszetting omdat ze de schuld niet kon aflossen. De oplossing was: de kinderen in de crisispleegzorg en zij drie maanden de vrouwenopvang in, voor honderd euro per dag. Crisispleegzorg kost 13.000 euro per traject, dus 65.000 euro. Al met al geven we 74.000 euro uit om een probleem niet op te lossen dat 7.000 euro groot is.
Onze oplossing: 2.281 euro overmaken aan de woningcooperatie onder voorwaarde dat zij in haar huis mag blijven wonen. Zo geven we haar de kans om betrokken te zijn bij haar eigen gezin en regie te kunnen blijven voeren. We besparen veel geld waar we nog meer problemen van kunnen oplossen. En we blijven binnen de wet.
Waarom doen we dit? Om mensen beter te helpen - waar de verzorgingsstaat ooit voor bedacht was. Om willekeur te voorkomen, zoals De Tocqueville het bedoelde. Om naar de verzorgingsstaat van de toekomst te gaan die rechtvaardig is in plaats van rechtmatig, die maatschappelijk rendabel is in plaats van efficiënt, en die betrokken is in plaats van zelfredzaam.