Wat levert het ons op als we alle wetenschappelijke kennis bijeen kunnen brengen in één alomvattend verhaal? Om die vraag te kunnen beantwoorden, wil ik twee dingen bespreken.
Ten eerste een groot intellectueel project dat dateert van de Verlichting. Een prachtig project waarvan wij veel kunnen opsteken, maar dat eind 19de eeuw volledig uit het intellectuele leven verdween. Maar nu wordt het nieuw leven in geblazen. Onder meer door mijn eigen werk, zoals mijn recente boek Origin Story. Daarnaast wil ik het hebben over een van mijn intellectuele helden: William McNeill, de grote Amerikaanse historicus die mij zeer heeft geïnspireerd en bemoedigd.
Wat is dat grote intellectuele project van de Verlichting dan?
Dan begin ik bij ontstaansverhalen. Volgens antropologen worden in alle traditionele samenlevingen ontstaansverhalen verteld. Daaronder versta ik een poging om alle kennis van die samenleving bij elkaar te brengen. Kennis over ethiek, samenleving, dieren, geologie, de sterren en de kosmos. Al die kennis te bundelen tot een soort landkaart die jongeren laat zien waar ze staan, waartoe ze behoren. Het is een vorm van zingeving. Zo bezien zijn het christendom en ook allerlei andere inheemse vertellingen vormen van ontstaansverhalen.
In de Verlichting, vanaf begin achttiende eeuw bouwde men aan een modern, wetenschappelijk ontstaansverhaal, gebaseerd op de rede. Niet op traditie of geloof, maar op de rede en op wetenschappelijk bewijs. Een alomvattend verhaal gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Dat begon in de 18de eeuw, het bloeide op, alle grote denkers deden eraan mee.
Diderots Encyclopédie was een poging alle kennis bijeen te brengen. Kant deed mee. Comte de Buffon schreef artikelen over geologie en biologie. Alle grote systeemdenkers van de 19de eeuw – Hegel, Comte, Marx, Spencer – werkten allemaal aan dat moderne, wetenschappelijke ontstaansverhaal. Maar heel raar: aan het eind van de 19de eeuw ging dat hele idee ineens in rook op. Het verdween overal: op universiteiten, scholen.
Toen ontstond de intellectuele wereld waarin wij nu verkeren. Waarin geen ontstaansgeschiedenis onderwezen wordt. Waarin kennis is opgedeeld in afzonderlijke vakgebieden. Ieder in zijn eigen tunnel. Dat is onze kenniswereld van nu. Een wereld zonder overkoepelende kennis of ontstaansgeschiedenis. Hoe is dat zo gekomen? Dat staat niet vast, maar ik kan twee redenen bedenken.
Tekst loopt door onder de afbeelding.