Het einde van het jaar nodigt van nature uit tot terug- en vooruitkijken, treffend geïllustreerd door de respectievelijke platitudes 'jaaroverzichten' en 'goede voornemens'. Omdat Brainwash de beroerdste niet is, hieronder mijn poging om een goed voornemen te verpakken als jaaroverzicht, of andersom.
Waar 2016 het jaar was van de dode beroemdheid, was 2017 duidelijk het jaar van de ontmaskering. Of het nu gaat om producenten, acteurs en uitgeverijredacteuren die ontslagen worden wegens seksueel grensoverschrijdend gedrag (genomineerd voor Woordgroep van het Jaar), om het succesvolle populisme van CDA en VVD, om het weggesluisde geld van goededoelenpaus Bono of om de alt-rightsympathieën van Thierry Baudet en de Russische sympathieën van de regering-Trump; 2017 vertelde ons opnieuw en opnieuw wat we al wisten, en liet ons van velen het ware gezicht zien.
Op de valreep kwam daar eind december het ware gezicht van Facebook bij. Twee voormalige topmannen van het bedrijf, Sean Parker en Chamath Palihapitya, betuigden spijt over de dwingende rol die Facebook heeft in het werven en houden van gebruikers. Met terugwerkende kracht herkennen de heren een monster in het bedrijf dat ze mede groot hebben gemaakt, en dat, volgens Palihapitya, 'het sociale weefsel van de samenleving [verscheurt]'.
Tekst loopt door onder de video.