"Hoeveel houd je van me?" "5,3." Een terugkerend grapje tussen mij en mijn ex, het cijfer fluctuerend door de tijd. Een grapje; het doet absurdistisch aan een cijfer te plakken op de genegenheid die je voor een ander voelt.
Toch is dat exact waar de moderne mens die zich even vaak in online als offline omgevingen bevindt met regelmaat mee wordt geconfronteerd. Facebook bijvoorbeeld, is gevuld met nummers.
Je aantal vrienden, het aantal reacties op je posts, het aantal likes die je hebt gekregen, alles wordt door Facebook voor je geteld. Notificaties en rode ballonnetjes zorgen ervoor dat je aandacht steeds naar die cijfertjes wordt getrokken.
Wat is de invloed van een dergelijke kwantificatie van het leven en menselijke relaties? De mens wil waardevol zijn. Metriek biedt een helder inzicht in de exacte waarde van jouw handelingen, je dagelijkse avonturen, je identiteit. Likes en thumbs up zijn de valuta van de online wereld, kapitalisme wakkert een verlangen aan naar méér. Een dorst naar een hogere score, naar nóg meer likes, is het gevolg.
Dit nooit te bevredigen verlangen naar likes kan ervoor zorgen dat we ons gedrag en de wijze waarop we onszelf presenteren naar de buitenwereld aanpassen. Dat we datgene doen waarvan we verwachten dat de ander het leuk zal vinden. Dat we performers worden in ons eigen levenstheater, steeds op zoek naar het hardste applaus. Onvermijdelijk steeds op ons nummer gezet.