Net als talloze ouders in Nederland, ondervindt ook wethouder Moorman de gevolgen van de schoolsluiting aan den lijve tijdens de tweede lockdown. Haar twee dochters doen het redelijk, zegt ze, al gaan ze allebei natuurlijk liever naar school. 'Maar wij hebben een huis met ruimte, waar ze zich goed kunnen afzonderen en kunnen concentreren op hun huiswerk. Dat geldt niet voor alle kinderen in Amsterdam.' Juist voor kwetsbare kinderen zet Moorman zich onvermoeibaar in, nu de kansenongelijkheid in het onderwijs nog groter dreigt te worden.
In maart regelde ze 6.000 laptops voor kinderen in de stad die zonder zaten, zodat ook zij thuis onderwijs kunnen volgen. Maar er is meer nodig, volgens Moorman. 'Kinderen missen de structuur van school, missen hun vrienden. Dat heeft grote effecten op hoe kinderen zich voelen, en op hun sociaal-emotionele ontwikkeling.' Op 12 januari stuurde Moorman daarom samen met drie andere onderwijswethouders een brief naar minister van Onderwijs Arie Slob, waarin wordt gevraagd met een structurele aanpak te komen om de opgelopen achterstanden in het onderwijs door corona weg te werken.