Toen corona zich in Nederland en België begon te verspreiden werd humoronderzoeker Giselinde Kuipers meteen nieuwsgierig. Welke humor zou dit opleveren? Ze plaatste een oproep op Twitter om coronagrappen op te sturen. 'Het is een beetje per ongeluk begonnen en uit de hand gelopen,' vertelt ze. In een mum van tijd verzamelde ze, in samenwerking met Mark Boukes van de UvA, een internationaal onderzoeksteam om zich heen en gaven mensen van over de hele wereld massaal gehoor aan de oproep. 'We ontvingen duizenden zo niet tienduizenden grappen tegelijk.'
Niet omdat het coronavirus nu zo grappig is, maar omdat rampen vaak aanleiding geven tot grappen die heel breed worden gedeeld. Dat gebeurde bijvoorbeeld na het zinken van de Titanic, en na 9/11. 'We proberen met elkaar greep te krijgen op wat er aan de hand is. Door grapjes te maken kun je experimenteren met interpretaties. Je maakt het ook kleiner, want als je ergens om lacht maak je het minder serieus en daarmee meer behapbaar. En je deelt dat. Dat is het fijne aan humor: je doet het niet in je eentje.'
Dat gemeenschappelijke karakter is typisch voor rampenhumor, zeker in een mediacultuur, waarin het maken en verspreiden van (visuele) grappen heel makkelijk is geworden. 'We krijgen vooral memes, maar ook TikTok-filmpjes, liedjes, tekeningen en plaatjes binnen. Dat zijn relatief eenvoudige vormen waarvan de auteurs naar de achtergrond verdwijnen. Een meme is van niemand, een TikTok-filmpje dat viral gaat eigenlijk ook niet. Het zijn producties van hele gemeenschappen. Dat is anders bij meer gestandaardiseerde vormen van humor zoals satire en comedy, die wel eigendom van de maker zijn. Daar heb ik juist niet zo veel van gezien. Ik kan nog niet helemaal duiden hoe dat zit, maar het is interessant dat we, in een tijd waarin humor zo geprofessionaliseerd is geraakt, blijkbaar gelukkig worden van dat onprofessionele en dat knullige. Dat gevoel van allemaal samen.'
Toch zagen ook de professionele humormakers bij satirisch platform De Speld hun bezoekersaantallen de afgelopen tijd flink stijgen. 'Mensen zijn op zoek naar informatie en duiding, maar ze willen natuurlijk ook afgeleid worden,' zegt filosoof en De Speld-satiricus Sake van der Wall. 'Ze zoeken verlichting in een koortsachtige situatie waarin de hele maatschappij opeens verandert. Toen er wc-papier gehamsterd werd, plaatsten we bijvoorbeeld 'De 7 lekkerste recepten met wc-papier' – want wat moet je anders met die hele voorraad. Dat bericht werd heel goed gelezen'.